Del : SMS
Berlingske Business

Hvorfor falder brændstoftillægget ikke hos flybranchen?

SAS fly lander i Kastrup lufthavn.
Selvom prisen på brændstof til fly er faldet, afspejler det sig ikke i det tillæg, SAS opkræver for brændstof. Foto:

De faldende oliepriser bliver ikke afspejlet på flybilletterne, hvor brændstoftillægget er på nogenlunde samme niveau, som før prisen for en tønde olie raslede ned. SAS mener ikke, man snyder forbrugerne ved at fastholde niveauet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Luftfartsselskaber verden over må aktuelt stå til model til hård kritik for deres brændstoftillæg, der overordnet er på samme niveau som før, oliepriserne raslede ned.

På det amerikanske index, Indexmundi, kan man se udviklingen i brændstofpriser til fly, og her efterlader stejlt faldende kurve meget lidt tvivl om, at det er blevet markant billigere for selskaberne at fylde tankene op på flyene. I juni 2015 kostede en gallon (3,78 liter) flybrændstof 1,74 dollars, mens den i december stod i 1,08 dollars.

SAS flyver sorte tal hjem i stærkt andet kvartal Ryanair taber

Når man som flypassager booker en billet, vil man i den specificerede regning kunne finde et punkt, der hedder brændstoftillæg, og som indlysende nok dækker over de udgifter, der er forbundet med flyets forbrug af brændstof.

I de nordlige breddegradder er opmærksomheden vendt mod SAS. DR Nyheder foretog tidligere på ugen en rundring, der viste, at lavprisselskaber som RyanAir og Easyjet ikke opkræver tillægget, mens Norwegian kun kræver tillæget ved oversøiske flyvninger.

Anderledes har det forholdt sig hos SAS, der ifølge DR tager 2.000 kroner i brændstoftillæg for en tur til New York og 270 kroner for en tur til Stockholm.

SWEDEN ECONOMY SAS ANNUAL REPORT 2013

Det fik Forbrugerrådet Tænks cheføkonom, Martin Salomon, til at kritisere flyselskabet i hårde vendinger og for at operere med »falsk varebetegnelse«.

Kritikken er ikke ny. Tilbage i oktober i 2014, hvor olieprisen ligeledes var lav, fik SAS kritik for at undlade at regulere tillægget.

I et interview med luftfartssitet Check-In.dk lød forklaringen fra SAS dengang, at en tilsvarende høj dollarspris udlignede gevinsten ved billigere olie.

»Selvom brændstofprisen er faldet, så er kursen på amerikanske dollars steget i forhold til den svenske kroner. Derfor udligner udsvinget i brændstofprisen og kursen på amerikanske dollars stort set hinanden,« sagde kommunikationskonsulent Anna Nielsen fra SAS.

I dag - knap halvandet år senere er olieprisen faldet støt, mens dollarskursen steg voldsomt i løbet af 2015, inden den stabiliserede sig de seneste måneder. Hos SAS forklarer Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef, at det ikke alene er olieprisen, der er udslagsgivende for størrelsen på brændstoftillæget.

»Brændstoftillægget er et udtryk for vores samlede udgift til brændstof. Og der er det ikke prisen på olie, der alene afgør prissætningen,« siger Trine Kromann-Mikkelsen.

hd

Men må det trods alt være et ret afgørende parameter, hvad olieprisen er?

»Vi justerede det i november, hvor vi sænkede det med mellem 20-60 kroner, så der kommer justeringer. Men det, man skal bide mærke i, er den samlede pris for billetten, og om man som kunde synes, at vi er konkurrencedygtige på den,« siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Hun forklarer samtidig, at SAS benytter sig af såkaldt hetching, der er en risikoafdækning, hvor selskabet køber en stor del af sit brændstof ind til aftalt pris, der forbliver den samme uafhængig af, hvordan råvareprisen i øvrigt udvikler sig.

Men kan du forstå, hvis passagerer har svært ved at forstå, at oliepriserne er styrtdykket, uden at det sådan for alvor afspejler sig i jeres brændstoftillæg?

»Tillægget dækker over vores samlede udgifter til brændstof, og det vigtigste er selve prisbilletten, og om vi er konkurrencedygtige på den,« siger Trine Kromann-Mikkelsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere