Del : SMS
Berlingske Business

Hverken optimist eller pessimist men realist

Der er flere pile, der peger nedad end opad, når man ser på verden lige nu. Det mener Nils Smedegaard, topchefen i Mærsk.

Man bliver hurtigt forpustet, når man forsøger at følge Nils Smedegaard op af vinkeltrapperne på Esplanaden. Da vi når til tredje sal, forsøger Mærsk-chefen at komme os til hjælp: »Tag inderbanen, det sparer kræfter,« lyder det fra manden, der leder 90.000 medarbejdere fordelt over stort set alle lande i verden.

Det gode råd gør turen en smule lettere. Men alligevel er det forbavsende, hvor lidt trapperne kan aflæses på Mærsk-chefen. Først da vi får sat os ned på hans kontor på sjette sal, og vi spørger til, hvordan verden kommer til at se ud i 2016, kan vi ane en smule bekymring. Men alligevel sidder han roligt, når han slår alle forhåbninger om særligt lysere økonomiske tider ned.

»Der er ikke mange lyspunkter, når vi ser ud i verden. Som virksomhed må vi planlægge ud fra, at det her er en blivende tilstand med langsom vækst.«

Topchefen i A.P. Møller - Mærsk ser ikke sig selv som hverken optimist eller pessimist, men først og fremmest som realist.

Og denne analytiske realisme siger ham, at som verden ser ud nu og i en overskuelig fremtid, så er der flere pile, der peger nedad end opad. Eller med hans egne ord: »En blivende tilstand med langsom vækst.«

Nils Smedegaard

Han er sat i spidsen for landets største virksomhed for at lede og drive Mærsk-gruppen i de økonomiske og politiske miljøer, der nu engang er i de forskellige egne af verden. Og Smedegaard er ikke en mand, der piver. Uanset vind og vejr. Hvis olieprisen er 50 dollar, så er det pinedød hans opgave at drive forretningen på en måde, så der stadigvæk er fornuft for A.P. Møller - Mærsk at have en olieforretning. Og hvis fragtraterne for de store containerskibe styrtdykker, så er det hans og hans ledelsesteams opgave at skære omkostningerne til, så Maersk Line-forretningen giver et solidt overskud.

A.P. Møller-Mærsk er et konglomerat med flere forskellige ben at stå på. Konjunkturfølsomme forretninger, hvor succes eller fiasko afhænger af, hvor dygtig topledelsen på Esplanaden er til at se ud i fremtiden. Smedegaard lægger ikke skjul på, at historien har lært ham at planlægge forsigtigt, nærmest konservativt, og ikke stole for meget på prognosemagerne.

Mærsk-aktien prissat 92 mia. kr. for lavt anslår Nordea

»De fleste virksomheder og regeringer rundt om i verden er blevet skuffet over væksten de seneste fire-fem år. Der er et fast mønster med efterfølgende nedjusteringer af væksten i takt med, at virkeligheden viser en svagere vækst. Og det må vi selvfølgelig planlægge ud fra. Når jeg selv skal sige det, så har vi i A.P. Møller - Mærsk været bedre til at forudse udviklingen end de generelle forventninger om fremtidig vækst,« siger han og henviser til, at forretningsområderne i Mærsk hver især placerer sig som hørende til blandt de absolut bedst indtjenende i branchen.

Artiklen fortsætter under billedet
Nils Smedegaard
Foto : Søren Bidstrup

Det gør ikke bare den problematiske olieforretning robust, men betyder, at hele A.P. Møller - Mærsk-koncernen oser af en historisk stærk finansiel styrke. Pengetanken er fyldt op, troen på egne evner ganske betydelig. Og derfor er Smedegaard og hans folk klar til at slå til med opkøb i milliardklassen, når de rigtige muligheder dukker op. Men som Smedegaard tørt konstaterer: »Det giver jo ikke mening at købe nye olieforretninger til priser, der ikke modsvarer den nuværende lave oliepris.« Han vil gerne købe, når priserne er lave, men ikke til priser, som de var på toppen. Foreløbig bliver tegnepungen altså i baglommen.

10BUSmaersk-oil.jpg

Kender man A.P. Møller - Mærsk ret, har topledelsen dog løbende en række konkrete mål i kikkerten, som de første fortæller om, når byttet er nedlagt. Og derfor ingen tvivl om, at Mærsk-gruppen pt. ser på alt, hvad der bevæger sig. Især aktiemarkedet presser på med ønsker om, at Mærsk skal lette på pengepungen og købe op. Men i Smedegaards terminologi skal man ikke bare købe op for at købe op. Tålmodighed er en dyd, og opkøb og investeringer skal kun gøres, hvis det er økonomisk sund fornuft.

Nils Smedegaard Andersen er den danske topchef med det bredeste fundament at bygge sin viden og vurderinger ud fra. Han kan hurtigt mærke, hvis importen til Europa går i stå. Hvis eksporten fra Kina reduceres, eller hvis privatforbruget og væksten igen er på vej op i USA. Så skal der sejles flere varer. Hertil kommer, at han som næstformand i »European Round Table of Industrialists« – et netværk med cremen af europæiske topledere – får en række industriinput fra andre brancher.

Artiklen fortsætter under billedet
Nils Smedegaard
Foto : Søren Bidstrup

»Det mest solide lige nu er USA. Her er der en pæn og solid vækst. Det går godt i Østafrika, mens Vestafrika er ramt af olieprisfaldet. De nye store markeder som Brasilien og Rusland er ramt af recession, Indien er usikker, og vi skal regne med lavvækst i Europa.« Altså ikke noget skønmaleri fra Smedegaards side.

»Det er klart, at det udfordrer os som transportvirksomhed, men det er sådanne ting, som kommer og går. Det skal vi derfor forberede os på.« Containerforretningen Maersk Line var i en decideret krise for nogle siden – kulminerende med et historisk stort underskud i 2009. Den udvikling er vendt, blandt andet takket være de voldsomme prisfald på bunkersolie til skibene. Derudover har Maersk Line og dets 25.000 medarbejdere leveret omkostningsbesparelser og effektivisieringer, som gør Maersk Line til den bedst indtjenende blandt ligemænd i disse år. En proces som aldrig stopper.

q

»Virksomhedernen er hele tiden under pres til at levere mere, i en bedre kvalitet og til den samme pris. Det er i princippet ligesom med mobiltelefoner. Der er jo ingen, der siger, at nu er den ultimative mobiltelefon opfundet, næsten generation kan ikke blive bedre. På samme måde skal vi hele tiden udvikle og forny os. Det er vores job at håndtere det, det holder aldrig op.« Et budskab til medarbejderne i Maersk Line om, at hvis nogen havde troet, at man nu kunne slappe af og puste ud, så tager de grundigt fejl.

Smedegaard lægger ikke skjul, at olieforretningen Maersk Oil er svær. »Den fundamentale udfordring for os er udviklingen på oliemarkedet. Men når det er sagt, så vil jeg også fremhæve, at vi i Maersk Oil har fået en langt bedre start på krisen, end de fleste andre på det område. Netop det at vi er et konglomerat betyder, at vi har en bedre struktur på vores olieforretning og er bedre afdækket end vore konkurrenter, så hvis olieprisen retter sig igen, har vi nogle muligheder, som vore konkurrenter ikke har.«

»Vi er nødt til at positionere olievirksomheden, så den er robust og også giver overskud ved en oliepris på 50 dollar. Og det gør den,« lyder forsikringen fra Smedegaard. Han vil dog ikke gå i detaljer med, hvilken oliepris, der giver break/even for olieforretningen.

Nedturen på oliemarkedet har fået analytikere og eksperter til at foreslå Mærsk helt at skille sig af med olieforretningen. Men det vil ikke ske, fastslår Smedegaard.

»Vi har i lang tid og også i år været en af de mest rentable olieselskaber i verden. Derfor har jeg svært ved at se, hvorfor vi skulle trække os ud. Det er ikke et emne, som det ser ud nu. Vi tror fortsat på, at vi kan klare os rigtig godt på olieområdet. Så nej, det er ikke aktuelt.«

Artiklen fortsætter under billedet
18MASNils-Smedegaard3.jpg

Selv om A.P. Møller - Mærsk har langt, langt den største del af de 90.000 medarbejdere beskæftiget i udlandet, betyder Danmark og erhvervsklimaet i Danmark fortsat meget for virksomheden. Smedegaard stiller sig ikke i koret af erhvervsledere, der klager over erhvervslivets forhold. Tværtimod.

»Danmark er et fantastisk godt sted at drive virksomhed. De virksomheder, som vi har været involveret i på dansk grund, har alle øget antallet af ansatte over de seneste ti år. Det helt store problem er at tiltrække talenter fra udlandet, der ikke bare vil være tre, fem eller syv år, men som brænder for en karriere i A.P. Møller - Mærsk hele vejen op i systemet. Vi vil gerne have flere udenlandske talenter, der kommer til Danmark på permanent ophold. Løsningen på det er ikke en forskerordning, men en beskatning som flugter med beskatningsniveauet i andre lande.«

Trods det økonomiske sortsyn med hensyn til den globale vækst er Nils Smedegaard Andersen overbevist om A.P. Møller - Mærsks styrke til at kunne klare hvad som helst, men også til kontinuerligt at tilpasse forretningen til de gældende markedsvilkår. Det lyder enkelt, men er pokkers svært i virkelighedens verden.

»Men det er nu engang vores job, det holder aldrig op.«

Artiklen fortsætter under billedet
LOGO - Topchefernes agenda

 

0 Kommentarer

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere