Del : SMS

"Hvem vil du nu sende SMSer til Corydon?"

pix_corydon
Foto:

De kabineansattes forbund CAU raser mod finansminister Bjarne Corydon, der i de afsluttende forhandlinger med SAS-ledelsen sendte en sms til CAU, hvor han opfordrede det danske personale til at følge de andre fagforbund.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mandag formiddag klokken 9.31 tikker der en SMS ind på telefonen til Helge Thuesen, der er formand for de kabineansattes forbund CAU.

På det tidspunkt sidder han til de afsluttende forhandlinger med SAS-ledelsen om den omfattende spareplan. Ved siden af Helge Thuesen sidder hans næstformand Jean Pierre Schomburg og forbløffelsen hos dem begge er stor, da de opdager, at afsenderen er landets finansminister:

"Kære Helge. Vil du ringe til mig hurtigst muligt. Det er helt afgørende for selskabets overlevelse, at det danske personale nu følger alle andre i SAS. Ellers er risikoen for et sammenbrud stadig helt overhængende. Det vil være tragisk - ikke mindst i lyset af hvad vi fra dansk side har gjort for overhovedet at skabe denne mulighed i samarbejde med de andre stater og meget skeptiske banker. MVH Bjarne Corydon", står der i SMSen, som Business.dk har fået videresendt fra CAU.

CAU: Corydon knuser den danske model

Og det er en sms, som har fået næstformanden til at rette en skarp kritik mod Bjarne Corydon.

"Vi syntes, at det var helt unødvendig indblanding fra en socialdemokratisk finansminister," siger han og fortsætter:

"På det tidspunkt han sender den sms, har vi allerede accepteret en arbejdsuge på 47,5 timer, mere fleksibilitet og lønnedgang for vores medlemmer. Alligevel kommer han og lægger pres. Vi opfatter det her som et forsøg på at knuse fagbevægelsen og sætte den danske model ud af spil," siger Jean Pierre Schomburg til business.dk

"Vil du også blande dig overfor bankerne?"

Han brænder nu inde med et spørgsmål til ministeren:

"Mit spørgsmål til hr. Bjarne Corydon er, om bankerne kan forvente samme indblanding. Han sagde, at han vil redde SAS sammen med bankerne. Men kan Finansforbundet forvente sammen indblanding, når de skal forhandle med deres ledelse i fremtiden. Vil de bankansatte også blive mødt med krav om at arbejde 47 timer om ugen?," spørger han og fortsætter:

"Jeg glæder mig til at høre fra ham", siger Jean Pierre Schomburg.

Corydon: Var bange for misforståelser

Bjarne Corydon har over for Politiken forklaret, at han sendte SMSen til Helge Thuesen for at give forbundet klare oplysninger om de politiske realiteter.

"Min frygt var, at forhandlingerne gik galt på baggrund af en misforståelse af alternativerne. Det var en alvorlig situation, og som jeg også har sagt offentligt: Var man ikke nået til enighed, havde vi ikke haft SAS i dag," siger ministeren til Politiken

Men den forklaring bliver ikke godtaget hos CAU.

"Det er ikke 1.400 kabineansatte, der kan redde SAS, et selskab der har en omsætning på 40 milliarder kroner. Det er ikke vores skyld, at ledelsen og bestyrelsen har bragt SAS i problemer," siger Jean Pierre Schomburg.

SMS havde ikke afgørende betydning

Han slår dog fast, at ministerens SMS ikke fik betydning for de afsluttende forhandlinger.

"Nej, det var ikke det, der var det afgørende," siger Jean Pierre Schomburg og fortsætter:

"Men den SMS er et billede på, hvor uanstændigt hele forløbet har været. Det er helt uden sidestykke," siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere