Del : SMS
Berlingske Business

Hvem står bag den hemmelige elbil?

Faraday
Det er blevet kaldt Californiens mest mystiske selskab: Faraday Future.

Et mystisk selskab i Californien ledet af tidligere Tesla-chefer vil bygge en elbil som Teslas. Er det Apple's myteomspundne bilprojekt, som er på vej? Nej, det er noget, som kan give selv Apple noget at tænke over.

Artiklen fortsætter under annoncen

Michael Faraday, hvem var nu det? Jo, der er noget, der hedder Faraday-bure; det er bure af trådmetal, som er strømførende, men sådan at strømmen løber på burets yderside uden at gå igennem det, der er inde i kassen. Man kan lave fysikforsøg med sådan ét. Eller varietéoptræden. Forsøgsopstillingen består i et bur, og buret anbringes så mellem to store el.ektriske spoler, der udsender højspænding. Så står buret dér i midten, fuldkommen omspændt af blå  elektriske ly, der spring fra spole til spole, mens varietékunstneren står ubekymret og uskadt inde i buret.

Og hvad hedder så spolerne? De hedder Tesla-spoler.

Og så er vi fremme ved forklaringen på, hvad der er blevet kaldt Californiens mest mystiske selskab: Faraday Future. Selskabets eneste offentlige fremtræden er indtil nu en hjemmeside, hvoraf det fremgår, at man har ansat fire tidligere chefer fra Elon Musks elbilfabrik Tesla, og at man har planer om at udvikle en elbil med "intelligent og problemløs forbindelse med verden udenfor", samt at man vægter bilteknologi og IT-teknologi lige højt.

Er det Apple, der kommer nu, under dække af et mystisk skuffeselskab? I halvandet år har det rumlet med rygter om, at selskabet, som gav os Mac og iPhone, skulle overveje at lancere en iCar. Intet er bekræftet, men efterhånden har historien om Apples bilprojekt bevæget sig fra apokryfe rygtesites og smalle branchemedier og over i traditionelle medier som Wall Street Journal, der i februar i år kunne fortælle, at Apple havde "flere hundrede" ansatte beskæftiget med projektet.

Men nej, det er ikke Apple, der driller Tesla og Elon Musk. For så vidt er det meget værre:

Det er kineserne.

pix-tesla1

Det er erhvervsmagasinet Fortune, som har gravet lidt i sagen og kan fortælle, hvem det er, der åbenbart er meget langt fremme med at udvikle en intelligent, web-kommunikerende elbil, der kan konkurrere frontalt med Tesla og alle andre elbiler.

Bag Faraday står tilsyneladende den kinesiske LeTV, et ikke helt ubetydeligt foretagende med en forventet omsætning i år på 18 milliarder dollar eller 125 milliarder danske kroner; et tal som ifølge Reuters årligt er blevet fordoblet  over de seneste fem år.

Faraday Future er indregistret i det californiske handelsregister af en Chaoying Deng, og præcis en person af det navn er ifølge LinkedIn ansat som direktør i LeTVs amerikanske datterselskab. Huset, som Faraday Future bor i, er desuden ejet af leTV.

LeTV - eller Leshi Internet Information and Technology Corp - skal være et af Kinas største filmproduktions- og filmdistributionsselskaber - Berlingske må tage et vist forbehold, da vi ikke er så gode til kinesisk her i Pilestræde, og selskabets hjemmeside er udelukkende kinesisksproget. Vi taler altså mere eller mindre om Kinas svar på Netflix.

Og det har så ambitioner om at lave en elbil. Ifølge webmediet Fast Company har LeTVs grundlægger, Jia Yueting, udtalte for halvandet år siden, at han havde ambitioner om at bygge en elbil svarende til Tesla.

Benzinbilister skal betale for elbiler

Yueting har allerede lanceret et TV og en mobiltelefon på det kinesiske marked, begge dele angiveligt med betydelig salgssucces. Så måske handler dette ikke om, at Tesla skal være bange for Apple, men at både Apple og Tesla har fået noget på radaren, de skal holde øje med.

Og hvor kommer så navnene Tesla og Farady fra? Jo, Nikolo Tesla, som døde i 1943, var en serbisk-amerikansk videnskabsmand, som var med til at opfinde den grundlæggende teknologi  i moderne  vekselstrømsmotorer. Michael Faraday levede næsten et århundrede tidligere; han var englænder og konstruerede den første forløber for jævnstrømsmotorer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere