Berlingske Business

Hun smider lufthavnens plakater på forbrændingen

19BUSKaren-Bender-105711.jpg
Karen Bender er marketingsdirektør i Københavns Lufthavne. Foto: Asger Ladefoged

Som ung var Karen Bender overbevist om, at hendes karriere enten skulle handle om arkæologi eller historie, men hendes løbebane tog en helt anden retning efter et studieophold i USA, hvor hun blev interesseret i adfærds­psykologi og marketing.

Den interesse har arbejdsårene til fulde opfyldt for 53-årige Karen Bender. Eller som hun siger det: »Marketing har givet mig mulig­hed for at kombinere begge sider af min person­lighed. Jeg har både en blød og en forretnings­mæssig side, og min metier gør, at jeg både kan skabe og dække behov for mennesker, samtidig med at jeg leverer resultater.«

Marketingskolen er rundet af multi­nationale Unilever, hvor hun blev ansat som marketing trainee i slutfirserne, og hvor hun var en del af holdet bag markedsføringen af Magnum-isen, der i dag er blevet en klassiker på sit felt.

»Bedre opdragelse i marketingdisciplinen fås ikke, hele virksomhedens hjerte er centreret omkring marketing.«

ROBOTTER

Da hendes mand fik mulighed for at arbejde i Australien et par år, valgte Karen Bender at tage med som medfølgende hustru og forlade Unilever. »At slukke for karrieren har været den største udfordring, jeg har givet mig selv.«

Da familien vendte hjem, var Karen Bender fast besluttet på, at hun skulle arbejde i en ny branche, og jobindholdet skulle have »et tvist«. Og hun var ikke sen til at sige ja, da Københavns Lufthavne tilbød hende jobbet som direktør for E-commerce og Marketing.

På det tidspunkt var lufthavnens kunder allerede begyndt at digitalisere deres rejser, men lufthavnen var ikke fulgt med. Markeds­føringen var klassiske kampagner på TV, i radio og på print.

»Vi sendte kampagner ud med spredehagl til hele Danmark.«

Det virkede ikke optimalt, og Karen Bender begyndte at digitalisere alle lufthavnens marketing­tiltag. Hun opbyggede et nyt team af medarbejdere med digitale specialist­kompetencer og relancerede København Lufthavnes hjemmesider, introducerede en app og lancerede lufthavnens fordelsprogram Advantage. Al ekstern markedsføring blev digitaliseret. I lufthavnen blev plakater vist vintervejen til fordel for digitale skærme, så lufthavnen også på dette medie kan henvende sig til netop den målgruppe, der er relevant for budskabet.

Videregående uddannelse Sabbatår Universitet Københavns Unive

Og det virker. Væksten både i shopping­centeret og på parkering har været på over 30 pct. de seneste fem år. Københavns Lufthavne har år efter år vundet prisen som Europas bedste lufthavnsshoppingcenter, og er kåret til at være verdens bedste lufthavn på sociale medier og for at have verdens bedste website med 2,5 millioner check in på Facebook, det mest incheckede sted i Danmark.

Og forude venter nye arbejdsopgaver. Karen Bender skal stå i spidsen for digitalisering af hele lufthavnen.

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen