Del : SMS

Højspændt drama om SAS’ fremtid

sas
Foto: Malthe Kristiansen

Begge parter spillede højt spil til det sidste, da SAS-ledelsen og det flyvende personale i går forhandlede om selskabets fremtid. De højspændte forhandlinger var fortsat i gang ved redaktionens slutning, men mange spekulerer allerede i en rekonstruktion af selskabet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Slutspillet om SAS’ fremtid blev præcis så dramatisk, som medarbejderne og investorerne frygtede, da ledelsen og fagforeningerne for det flyvende personale i går forhandlede om selskabets overlevelsesplan.

Dagen, der i lang tid har stået som en skæbnestund for SAS, blev præget af modsatrettede meldinger og skiftende forhandlingstaktik i pressen. Ved redaktionens slutning var de dramatiske forhandlinger ikke slut, og selskabets fremtid hang fortsat i en tynd tråd.Siden SAS-ledelsen for en uge siden spillede ud med en voldsom spareplan, har søndag stået som dagen, hvor det hele skulle afgøres. Flyselskabets banker kræver en underskrift på spareplanen for at forlænge en række livsvigtige kreditter – og dermed muligheden for at undgå konkurs.Alligevel måtte bestyrelsesformand Fritz Schur og de to næstformænd, Jacob Wallenberg og Dag Mejdell, sidst i går eftermiddag sætte kurs mod Stockholm med uforrettet sag. Formålet var angiveligt et møde med selskabets banker, der står bag kravene om de benhårde besparelser.

Forundring over SAS-ledelsen

På det tidspunkt var forhandlingerne mellem ledelsen og det flyvende personale ikke afsluttet, og bestyrelsen måtte derfor tage til Stockholm uden en klar melding om resultatet.

Ved SAS-huset i Københavns Lufthavn holdt 20-25 journalister og fotografer stand, selv om meldingerne fra både ledelsen og fagforeningerne var spredte og uklare. Søndag aften var der fortsat intet resultat i forhandlingerne med hverken kabinepersonale eller piloter, og skiftende meldinger om ledelsens syn på piloternes endelige udspil blev luftet i dele af den nordiske presse. Kabinepersonalets formand, Helge Thuesen, skærpede tonen, da han fortalte, at han var »forundret over ikke at have hørt fra ledelsen hele dagen,« selv om kabinepersonalet havde afleveret et forhandlingsudspil om formiddagen.Forhandlingerne er kulminationen på ledelsens forsøg på at leve op til de benhårde krav fra SAS’ banker. Hvis det ikke sker, forventer de fleste analytikere, at SAS’ blot vil have kapital til et par måneders drift.

En rekonstruktion kan være løsningen

De fleste eksperter, som Berlingske Business har talt med, venter dog ikke en ukontrolleret konkurs i tilfælde af et forhandlingssammenbrud. I stedet venter mange, at SAS vil forsøge sig med en juridisk rekonstruktion, hvor mange af selskabets aktiviteter føres videre i et nyt selskab med ny overenskomst.

»Jeg forventer, at man i tilfælde af forhandlingssammenbrud vil arbejde hen mod en form for rekonstruktion af SAS med de overenskomster, der er fremlagt, eller måske endda ringere end det. Og så vil man forsøge at lade det nye selskab føre SAS’ flyvninger videre,« siger senioranalytiker i Sydbank Jacob Pedersen.Lars Heindorff, luftfartsanalytiker i ABG Sundal Collier, fremhæver, at SAS uanset hvad vil have kapital til et par måneders drift og måske en smule mere. »De har et par måneder til at forberede en eventuel rekonstruktion, hvis det er, hvad de beslutter sig for,« siger han.Flere andre luftfartseksperter, som Berlingske har talt med, vurderer ligeledes, at en rekonstruktion af selskabet vil være den mest sandsynlige udgang, hvis ledelsen og fagforeningerne ikke bliver enige. SAS’ betydning for den skandinaviske infrastruktur er simpelthen for vigtig til, at en ukontrolleret konkurs kan accepteres, lyder meldingen.En rekonstruktion af selskabet vil imidlertid være meget kompliceret, og det vil blandt andet være nødvendigt at fritstille alle medarbejdere, hvis man vil af med de nuværende overenskomster. Herefter skal man forsøge at ansætte personalet igen på en ny overenskomst. I den forbindelse er det afgørende for selskabet, at der ikke opstår en længere periode uden fly i luften.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere