Del : SMS
Berlingske Business

Her er Norwegians nødplan for Dreamliner-flyvningerne

pix-nordream
Sådan skal Norwegians verden helst se ud 30. maj. Indtil videre er det dog kun blevet til computergenererede billeder af en Boeing 787 Dreamliner i norske farver.

Går det helt galt, risikerer forventningsfulde Norwegian-kunder at skulle tøffe over Atlanterhavet klemt ned i en lille 737.

Artiklen fortsætter under annoncen
Boeings invaliderende Dreamliner-hovedpine er godt på vej til at smitte Norwegian. Det norske lavprisselskab har allerede solgt Dreamliner-billetter til afgangen fra Oslo til New York 30. maj samt efterfølgende flyvninger - men den fortsatte uvished om, hvornår Boeings 787 Dreamliner får lov til at komme i luften igen, presser nu nordmændene til at overveje alternativer.

For selv om at Dreamlinerens flyveforbud skulle blive ophævet inden for kort tid, vil hele affæren alt andet lige forsinke leverancerne af færdige fly til luftfartsselskaberne - og det risikerer at ramme blandt andre Norwegian.

Dreamlineren har haft flyveforbud siden midten af januar på grund af en række mystiske batterioverophedninger - hvoraf mindst en enkelt har været så alvorlig, at der var røgudvikling. Eksperterne har endnu ikke officielt fortalt, hvad årsagen til hændelserne var, og hvad Boeing skal gøre for at løse problemet. Derfor er der stadig ingen klarhed over, hvornår Dreamlineren kommer på vingerne igen.

pix-787

Lige nu er den officielle udmelding fra Norwegian, at flyselskabet ikke har grund til at tro, at den aftalte førsteleverance af Dreamliner-fly i april bliver forsinket. Men det ændrer dog ikke ved, at selskabet overvejer nødplaner, hvis det alligevel skulle ske.

"Det kan blive muligt at indleje flykapacitet til at gennemføre trafikprogrammet. Det er jo slet ikke usædvanligt, at flyselskaber må skaffe back-up kapacitet, som lejes eller leases ind," siger Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik ifølge branchesitet Check-in.dk.

Der er dog også en anden mulighed - og den handler om at bruge det Boeing 737-800 mellemdistancefly, selskabet allerede har i flåden. Den løsning er måske mere bekvem for Norwegian, men det bliver den næppe for de rejsende.

"Det kan være en reserveløsning at benytte vores Boeing 737-800 fly med fuelstop," siger kommunikationsdirektøren.

pix-dreamliner

Problemet med mellemdistanceflyet er på den ene side, at der er brug for mellemlandinger for at tanke flyet. Det kan godt lade sig gøre på atlanterhavsruten ved hjælp af Island, mens det bliver en anelse mere besværligt på de planlagte Norwegian-flyvninger til den thailandske hovedstad Bangkok, skriver Check-in.dk.

Det skyldes, at de mest oplagte optankningslufthavne ligger i lande som Pakistan og Afghanistan - og for i hvert fald sidstnævntes tilfælde, må den igangværende borgerkrig trække ned i det regnestykke.

Derudover er der det problem med 737-800 flyet, at det er designet til kortere ruter. Det betyder, at der ikke er taget hensyn til den komfort, man er vant til på længere flyvninger, for eksempel med hensyn til benpladsen. Og det er næppe krølben, kunderne havde sat næsen op efter, da de købte billetter til en flyvning med den hurtigtflyvende, rummelige og komfortable 787 Dreamliner.

Indtil videre holder Norwegian dog fast i drømmen. Indtil andet er udmeldt, så forventer selskabet at flyve med Boeings topmoderne kompositmaterialefly fra 30. maj. Norwegians kommunikationsdirektør har endnu ikke hørt nyt fra Boeing.

"Vi må derfor indtil videre forholde os til de fakta, som vi bliver præsenteret for," siger Anne-Sissel Skånvik ifølge Check-in.dk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere