Del : SMS
Berlingske Business

Hæderkronede rederier i hård kamp: Så svært er det at tjene penge

rederier

De danske rederier har det svært efter et år, hvor flere kom ud med tab.

Artiklen fortsætter under annoncen

De fire hæderkronede danske rederier har været gennem nogle svære år. For et enkelt er der begyndt at være lys forude, mens andre kæmper videre i pressede markeder.

I øjeblikket ser det værst ud for J. Lauritzen og D/S Norden. I J. Lauritzen blev ejeren, Lauritzen Fonden, for nylig nødt til at skyde penge ind i det dybt kriseramte rederi, og både formand Bent Østergaard og finansdirektør Birgit Aagard-Svendsen er stoppet, efter bankerne har lagt pres på rederiet.

Det skete efter 2015, som bød på et tab på mere end to mia. kr., og som samlet set hev underskudene i de seneste fem år op over otte mia. kr. Udover store tab på driften har rederiet været nødt til at nedskrive på den flåde, som er købt alt for dyrt, og i dag ikke har den samme værdi.

For både J. Lauritzen og Norden er tørlastmarkedet presset af et skift i den kinesiske økonomi, hvor efterspørgselen efter korn, kul og andre varer som tørlastrederierne sejler med er faldet. Kina har ellers været gennem en bemærkelsesværdig vækst i importen af tørlastprodukter. Mellem 2002 og 2014 kunne landet fremvise en importvækst på næsten 20 pct. om året. Det var en kraftig udbygning af de kinesiske byer og veje som drev udviklingen, men de de kinesiske vækstrater er faldet, og i 2015 dykkede alene importen af kul med 20 pct.

Med til at forværre situationen for tørlastrederierne var, at udviklingen gik meget stærkt på et tidspunkt, hvor de fleste rederier havde satset på bedre tider, og havde bestilt mange nye skibe.

For Maersk Line, verdens største containerrederi, er situationen også svær. Allerede i efteråret varslede rederiet, at 4.000 medarbejdere skulle afskediges, og siden udviklede en stor priskrig sidst på året sig til at raterne endte på laveste niveau nogensinde ved udgangen af 2015.

Det eneste lyspunkt er lidt paradoksalt Torm. Rederiet har ellers i årevis været det sorte får i flokken af de gamle rederier. Tiden med dundrende overskud og en desperat overlevelseskamp blev bremset, da nye aktionærer skød penge ind og fik den enorme gæld under kontrol. Nu har Torm samtidig fået hjælp af de pæne rater på tankmarkedet og kunne vise fremgang i indtjeningen.

Både Norden, Torm og Lauritzen blev alle stiftet i 1800-tallet, mens A.P. Møller-Mærsk blev dannet i 1904 og datterrederiet Maersk Line i 1928.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere