Del : SMS

Grønt lys til førerløse biler på engelske motorveje

DRIVERLESS
Foto:

Nu melder Storbritannien sig ind i ræset om at udvikle teknologien, der på sigt skal skabe veje fyldt med førerløse biler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ingen menneskehænder på rattet.

Det er ambitionen for det teknologiske kapløb, der er blevet skudt i gang i disse år mellem bilproducenter og teknologivirksomheder som blandt andre Google.

gurgle

De førerløse biler bliver testet på livet løs i blandt andet USA og Tyskland, men endnu er test af de førerløse biler på motorveje kun i sin vordende begyndelse.

Det vil den britiske finansminister George Osborne lave om på, og han vil samtidig gøre Storbritannien til en testland for de store producenter af førerløse biler.

Der er tale om et gigantisk marked, hvor bilindustriens mastodonter samt Google lægger enorme summer i udvikling og forskning. Og det er der en grund til.

pix-Ford

For ifølge analyser kan det førerløse bilmarked ramme op til 900 milliarder pund, når kalenderen skriver 2025.

»På et tidspunkt med stor usikkerhed i verdens økonomien må England tager modige beslutninger nu, der kan sikre os en førerposition inden for ny teknologi og infrastruktur,« udtaler George Osborne og understreger, at førerløse biler kan udvikle sig til den største og mest fundamentale forandring af transport siden opfindelsen af motoren.

pix-Apple-bil

Ministerens ambition er, at førerløse biler skal være en reel mulighed for forbrugerne inden udgangen af det årtusinde. Forsøg med bilerne vil derfor begynde på mindre veje i løbet af i år og i løbet af 2017 vil de første førerløse biler forsøge sig på motorvejsnettet i England.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere