Del : SMS
Berlingske Business

Gråt i gråt: Sådan går det i Mærsk-imperiet

Mærskhat
Overskrift
A.P. Møller-Mærsks gigantskib, der ligger ved Langelinie. Foto:
FILE CHINA ECONOMY MOLLER-MAERSK
Overskrift
Foto:
Mærsk drilling
Overskrift
Foto:
Mærsk Olie
Overskrift
Foto:
ccc
Overskrift
Terminal
Overskrift
Foto:
ARKIV 12/16 F KØBENHAVNS HAVN
Overskrift
Foto:
til bm business / BNY f Chengdu - Kina
Overskrift
Foto:
ccc
Overskrift
 

Det er småt med lyspunkter i A.P. Møller - Mærsks netop offentliggjorte regnskab. Berlingske Business gennemgår her de mange forretningsben i konglomeratet én for én.

Artiklen fortsætter under annoncen

Maersk Line:

Artiklen fortsætter under billedet
FILE CHINA ECONOMY MOLLER-MAERSK
Foto : WU HONG

Det vigtigste ben i A.P. Møller - Mærsk har det skidt. Maersk Line, der er verdens største containerrederi, er hårdt ramt af de rekordlave fragtrater og den afmattende verdensøkonomi. Det underliggende resultat i Maersk Line var 1,3 mia. dollar mod 2,2 mia. dollar i 2014. A.P. Møller regner på trods af det svage 2015 med, at 2016 bliver signifikant ringere.


Maersk Oil:

Artiklen fortsætter under billedet
Mærsk Olie
Foto : CLAUS FISKER

Oliepriserne er ligesom fragtraterne gået helt i dørken. Det rammer naturligvis Maersk Oil, hvor adm. direktør Jakob Thomasen allerede har afskedigt medarbejdere og skåret omkostninger. I forhold til årsregnskabet i A.P. Møller - Mærsk gjorde Maersk Oil sig mest bemærket ved at være grunden til nedskrivninger på 17 mia. kr.
Det underliggende resultat i Maersk Oil var 0,4 mia. dollar mod 1,03 mia. dollar i 2014. A.P Møller regner med, at Maersk Oil giver underskud i 2016 grundet de lave oliepriser.


APM Terminals:

Artiklen fortsætter under billedet
Terminal
Foto : Henning Bagger

Havnebenet i A.P. Møller-konglomeratet formåede som det eneste af gruppens fire hovedforretningsben at levere på gruppens mål om et afkast på investeret kapital på minimum 10 pct. Det er dog ikke lutter lagkage i APM Terminals, for 2015 bød også på tilbagegang fra 0,8 mia. dollar i underlæggende resultat til nu 0,6 mia. dollar. Tilmed forventer man på Esplanaden, at APM som det eneste forretningsben kan leve op til 2015-resultatet.

Maersk Drilling:

Artiklen fortsætter under billedet
Mærsk drilling
Foto : EDGAR SU

Solstrålehistorien i A.P. Møller - Mærsks ellers grå regnskab er Maersk Drilling. Selskabet har på samme måde som Maersk Oil været hårdt ramt af faldende oliepriser. Ikke desto mindre formåede selskabet at hæve sit resultat fra 0,4 mia. dollar til 0,7 mia. dollar. På samme måde som med Maersk Line, så forventer ledelsen i A.P. Møller, at resultatet i Maersk Drilling bliver signifikant lavere i 2016.

Maersk Supply Service:

Artiklen fortsætter under billedet
ccc

Forsyningsskibene i Mærsk-imperiet, der leverer mad, reservedele og meget andet til blandt andet olieplatformene, gik også tilbage i 2015 fra 189 mio. dollar til 117 mio. dollar. Maersk forventer, at nedturen fortsætter ind i 2016, hvor hele APM Shipping Services, der rummer Maersk Supply Service, Maersk Tankers, Damco og Svitzer, spås et markant lavere resultat på  grund af forsyningsskibene.

Maersk Tankers:

Artiklen fortsætter under billedet
ccc

Tankeskibene er blevet mere og mere overseelige i A.P. Møller-gruppen med tiden. Men i 2015 er de faktisk et af de få områder, der viser fremgang. Således er Maersk Tankers gået fra et resultat på 139 mio. dollar til 156 mio. dollar., hvilket skyldes forbedrede rater og omkostningsreduktioner.


Svitzer:

Artiklen fortsætter under billedet
ARKIV 12/16 F KØBENHAVNS HAVN
Foto : BENT MIDSTRUP

I direktørstolen i Svitzer sidder Robert Uggla. Han er barnebarn af Mærsk Mc-Kinney Møller og i manges øjne den kommende patriark i den danske shippingfamilie. I år kan han dog glæde sig over, at der var fremgang i hans forretning fra 82 til 116 mio. dollar i underliggende resultat. Det skyldes en succesrig implementering af omkostnings- og produktivitetsinitiativer.


Damco:

Artiklen fortsætter under billedet
til bm business / BNY f Chengdu - Kina
Foto : Søren Bidstrup

Logistikselskabet Damco gik fra rødt til grønt i 2015. Sidste år havde Damco et minus på 225 mio. dollar, men det blev i år ændret til et plus på 15 mio. dollar. Igen er det forskellige former for driftsoptimering, der har båret Damco frem.

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere