Berlingske Business
LIVE
16:16 Wall Street fortsætter torsdagens fald

Glad Mærsk-chef: Endelig vokser vi igen

Jakob Stausholm PR-foto
PR-foto Jakob Stausholm Foto:

Første kvartal blev helt usædvanligt for Danmarks største virksomhed. Omsætningen voksede og selvom indtjeningen skuffede, lover finansdirektør Jakob Stausholm, at resultaterne for hele 2017 vil blive kraftigt forbedret i forhold til sidste år.

Der skulle gå ni kvartaler før A.P. Møller - Mærsk igen begyndte at vokse. Ikke siden tredje kvartal 2014 er det lykkedes den danske virksomhed at øge omsætningen. Men i første kvartal i 2017 formåede A.P. Møller - Mærsk samlet igen at få mere for deres ydelser.

»For først gang efter ni kvartaler steg vores omsætning. Vi kommer fra nogle super svære markedsforhold, men vi har faktisk en meget stor optimisme, fordi vi nu ser, at fragtraterne er gået op hen over kvartalet. Derfor er vi trygge ved, at vi kan levere en mia. dollar mere i indtjening,« siger Jakob Stausholm.

Samlet steg A.P. Møller-Mærsks omsætning i første kvartal med 5 pct. til 61,5 mia. kr. Det var både containerrederiet Maersk Line og olieselskabet Maersk Oil, som bidrog ril den fremgang. Men mens olieforretningen leverede pæn fremgang har Maersk Line fortsat vanskeligheder med at skabe sorte tal. I kvartalet gav containerdelen et underskud på mere end en halv mia. kr.

»Det har været imod min natur at sætte tempoet ned« - 2

Det er særligt de stigende oliepriser, som trækker Maersk Line i underskud, selvom rederiet får mere for at sejle med containere.

»Fragtraterne er gået op, men brændstofpriserne er gået mere op,«  forklarer Jakob Stausholm, som samlet har måttet bruge ekstra 2,6 mia. kr. på brændstof i de sidste tre måneder.

Han er dog helt sikker på, at Maersk Line kan nå den forventede fremgang i indtjening - en fremgang som kræver, at rederiet forbedrer resultatet med næsten syv mia. kr. Han ser ingen tegn på, at rederierne igen vender tilbage til fortidens synder, hvor de uhæmmet bestilte nye store skibe og dermed oversvømmede markedet med skibstonage.

»Hver eneste kvartal går ordrebogen ned, og vi har ikke set nogen større nye ordrer. Vi ser markedet udvikler sig fornuftigt,« lyder det fra Stausholm.

04BUSMaersk-presset-af-over.jpg

A.P. Møller - Mærsk er i øjeblikket i gang med omfattende strategiske forandringer, som splitter selskabet op i to dele - en transportdel og en energidel.  Transportdelen bliver den forsættende del af virksomheden, mens energiselskaberne på sigt skal sælges eller indgå i nye alliancer. Planen er, at der skal være en løsning for Maersk Oil og de andre energiselskaber inden udgangen af 2018. Stausholm er indtil videre tilbageholdende med at udtale sig om arbejdet.

»På energidelen kan vi ikke tale om det, fordi det kan bliver hvad som helst. Men der arbejdes hårdt, og vi glæder os over, at vi har fået et godt resultat i første kvartal. Nu ser vi frem til at fortæller om de nye løsninger, når de falder på plads,«siger finansdirektøren.

Stausholm udtaler sig om tallene for første kvartal, hvor topchef Søren Skou nøjes med at fortælle om regnskabet på en telekonference for investorer. Det er en ny og anderledes kommunikation i forhold til forgængeren Nils Smedegaard, der altid stillede på ved regnskaberne.

»Vi er et nyt team, og vi deles om opgaverne. Både Søren Skou og jeg er med på investorkaldet. Jeg mener bestemt ikke, at vi er meget lukkede og gør det som mange andre selskaber,« siger Stausholm om den ny kommunikationsstrategi.

Aktierne i A.P. Møller - Mærsk stiger torsdag formiddag en smule. Blandt andet kan investorerne glæde sig over, at Maersk Oil tjente godt 2,2 mia. kr. i de sidste tre måneder mod et underskud i samme periode sidste år på ca. 200 mio. kr.

123456789

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen