Del : SMS
Berlingske Business

General Motors slår op med Peugeot

pix-bilproducent
Det er ikke mere end et år siden, at GM Motors købte syv pct. af aktierne i Peugeot. Nu dropper bilproducenten samarbejdet.  Foto:

GM Motors har valgt at styre uden om Peugeot og sælge samtlige aktier i den franske bilfabrik.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den amerikanske bilgigant General Motors har meddelt, at den sælger sin aktieandel i den franske bilproducent Peugeot.

Det skriver Financial Times.

Det drejer sig om syv procent aktier, som GM sidste år tog til sig og dermed kørte sig ind som ejer af den næststørste aktieandel i Peugeot. Dengang var aftalen til for at hjælpe især Peugeot gennem den europæiske bilkrise.

Nu finder GM det ikke længere nødvendigt at støtte Peugeot. Beslutningen bygger blandt andet på, at GM ikke har været trygge ved, at en anden bilproducent havde så meget kontrol sideløbende med dem selv.

Bruddet er ikke den eneste store beslutning, som GM har meldt ud i den seneste tid. I onsdags kom det frem, at bilproducenten GM trækker sig ud af det australske marked med datterselskabet GM Holden, der slog sine rødder i Australien allerede i 1856. 

Og det stopper ikke der. I sidste uge annoncerede GM også, at de stoppr salget af Chevrolet-mærke i Europa. Udover det fik bilproducenten i tirsdags ny direktør. Det blev den 51-årige Mary Barra. Den første kvinde, der træder ind i den mandsdominerede branche.

En afløser står allerede klar. Den kinesiske bilfabrik Dongfeng står til helt eller delvist at overtage GMs aktieandel. Det er dog ikke bekræftet af Peugeot.


 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere