Berlingske Business
LIVE
10:25 Tidligere Uber-direktør føler sig udsat for personligt angreb

Gamle statsmonopoler på vej mod nye monopoler

Sloganet "big is beautiful" vinder for tiden indpas



mange steder i erhvervslivet og også inden for pakketransporten,

hvor de gamle statsmonopoler som Post Danmark og søsterselskaberne i bl.a. Tyskland og Holland i deres nye skikkelse som



aktieselskaber

igen er ved



at sætte sig tungt på markedet for transport af småpakker.



- Jo større man er som

transportvirksomhed, og jo flere pakker man får igennem systemet, jo lavere er stykprisen i en så omkostningstung branche som

pakketransport, siger professor Jens Jørgensen fra Syddansk Universitet.



- Det er et meget konkurrence betonet marked,

hvor virksomhedens størrelse betyder meget, så efter at liberaliseringerne for få år siden har gjort de store

gamle monopol-virksomheder mere forretningsmindede, kan det godt tænkes, at de igen på forretningsmæssig basis er

ved at skabe nye monopoler ved at opkøbe de mindre virksomheder, som tog deres kunder.



Post Danmark har overtaget Budstikken

og Jetpost, Deutsche Post har overtaget DHL, det hollandske postvæsen har overtaget TNT, så de store aktører skærper

konkurrencen på småpakkemarkedet.



- Og med den stigende handel over grænserne, bl.a. via den voksende internethandel

og den dermed følgende øgede transport af pakker mellem landene kan man godt forestille sig, at de gamle statsmonopol-virksomheder går

sammen i endnu større internationale virksomheder bl.a. igennem opkøb, siger Jens Jørgensen.



I forvejen

findes private internationale pakketransportører som DHL og UPS med egne fly og egne distributionssystemer, og for nylig blev

en af de store danske pakketransportører, Pakke-Trans, overtaget af det private hollandsk baserede firma General Logistics

Systems, der har egne selskaber i 14 europæiske lande.

Tendens mod monopoler

- Tendensen hen imod nye monopolagtige

tilstande ser man steder, kig bare på slagteri- og mejeribranchen i Danmark med henholdsvis Danish Crown og Arla som de store

aktører, siger Jens Jørgensen.



- I mange brancher er vi på vej hen imod, at der bliver én stor og dominerende

virksomhed, der sker en store koncentration i de fleste brancher i disse år og også inden for pakketransport.



Jens

Jørgensen tror på, at netop transport af småpakker i de kommende år bliver et stadigt større marked,

også internationalt, med stigende krav til hurtig og effektiv levering. Ganske som man ser det inden for andre transportbrancher

som fragt, togtransport og luftfart.

Kræver investeringer

- Det kræver voldsomme investeringer, og derfor bliver

det sværere og sværere for små, nye virksomheder at trænge på dette marked, fordi det bliver stadigt

sværere at starte fra bunden, siger Jens Jørgensen.



- Derfor vil ændringerne i branchen i den kommende tid

ske igennem nye alliancer konstellationer mellem de eksisterende store firmaer, som stort set har det nødvendige apparat, og

som igennem opkøb, samarbejde og sammenlægninger kan styrke deres positioner, siger Jens Jørgensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen