Del : SMS
Berlingske Business

Fuld gas på færger hos Danmarks naboer

sdaf
Gasfærger vinder i stigende grad frem i vores nabolande, og er især populære i Norge. Den første gasfærge i Danmark bliver søsat i november med afgang til og fra Samsø. Foto:

I udlandet gør de det, mens Danmark halter bagefter. Selv om Danmark foreløbig ikke har én eneste af slagsen, så vinder færger på flydende naturgas (LNG) frem i vore nabolande, især i Norge. Det skyldes nye skrappe miljøkrav for udledning af svovl.

Artiklen fortsætter under annoncen

I dag sejler der to gasfærger i dansk farvand mellem Hirtshals og Stavanger. Færgerne er imidlertid ikke danske, men ejes af norske Fjordline. Første danske færge på naturgas bliver den nye Samsøfærge, som bliver bygget på det polske værft Remontowa i Gdansk og skal søsættes i november.

Fremgangen for brugen af naturgas som brændsel på færger hænger først og fremmest sammen med nye miljøkrav om luftforurening og CO2-udledning fra skibe - samt prisforskellene på brændstoffer til sejladsen.

Ifølge en opgørelse, som Dansk Gasteknisk Center har lavet for HMN Naturgas, sejler 44 skibe på flydende gas i Europa, hvoraf de fleste er færger. 34 mere er på vej i blandt andet Danmark,Tyskland, Sverige, Finland, Frankrig og Kroatien. I resten er verden er der i dag kun fire gasskibe. Men USA ventes inden længe at begynde at sejle med en række naturgasdrevne skibe.

»De nye miljøkrav i Nordeuropa betyder, at færger, der nu sejler på den tunge fuelolie enten må investere rensningen af røgen eller at ombygge motorerne. Alternativet er at skifte til svovlfattig olie eller diesel, men det er dyrere end naturgas. Derfor vælger flere rederier og skibsejere nu løsning med gas, når der skal bygges nye skibe«. Det siger Henrik Iversen, vicedirektør i HMN Gashandel, der er et datterselskab i HMN Naturgas-koncernen.

At færger begynder at sejle på naturgas skyldes først og fremmest nye miljøregler fra FN’s søfartsorganisation (IMO), der gælder for både de nordeuropæiske farvande og de kystnære farvande ved Nordamerika. På baggrund af det har EU lavet et såkaldt svovldirektiv. De nye skrappe regler, der træder i kraft i 1. januar 2015, betyder, at udstødningen fra skibe i Østersøen, Nordsøen og Den Engelske Kanal maksimalt må indeholde 0,1 procent svovl. Forurening med svovl kan medføre luftvejslidelser hos mennesker og naturskadelig syreregn.

I 2016 kommer der desuden nye regler for skibes udledning af kvælstofilter (NOX’er). Færger, der sejler på naturgas,udleder stort set ingen svovl og ingen partikler. Desuden udleder LNG-drevne skibe op til 25 procent mindre CO2 end skibe, der sejler på olie. Udledningen er derfor væsentligt renere end skibsolie.

Ifølge det statslige Energinet.dk under Energi-, Klima- og Bygningsministeriet betyder Danmarks placering ved indsejlingen til Østersøen, mange skibe, der udleder svovl, CO2 samt sundhedsskadelige partikler løbende sejler gennem danske farvande.

Nationalt Center for Miljø og Energi under Aarhus Universitet oplyser, at Danmark udleder ca. 50 mio. ton CO2 om året, hvoraf skibstrafikken i danske farvande udgør de 16 procent. Det er tal fra 2009, men det er de senest tilgængelige.

Samsøs borgmester er glad for, at den nye Samsøfærge skal sejle på LNG.

»Transport er vores akilleshæl i bestræbelserne på at blive en fossilfri ø i 2030, og flydende naturgas er en vigtig del af løsningen. På lang sigt forventer vi, at færgen her på Samsø skal over på biogas, som jo er helt CO2-neutral. Samtidig betyder de lavere priser på gas, at vi sparer ca. to mio. kr. om året på driften,« siger borgmesterMarcel Meijer (S).

HMN er i dialog med flere rederier og havne, som har vist interesse for gas til skibe i Danmark, oplyser vicedirektør i HMN Gashandel A/S, Henrik Iversen.

De nye miljøkrav med skrappe regler for udledning af svovl er i øvrigt stærkt medvirkende til, at rederiet DFDS har besluttet at lukke Esbjerg-Harwich-overfarten fra september i år. Det vil give DFDS større udgifter. Samtidig er fragtmængderne mellem Danmark og Sydengland faldende. Miljørigtig sejlads og de nye regler betyder, at store danske rederier som DFDS, Mærsk og Norden hvert år skal regne med en ekstra omkostning på hver én milliard kr.,

Foruden projektet på Samsø, har den dansk-ejede shippingvirksomhed Evergas bestilt tre gasskibe. Desuden overvejer det kommunalt ejede rederi Ærø Færgerne at ombygge to af deres tre færger, så de fremtiden vil kunne sejle på gas.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere