Del : SMS
Berlingske Business

Fuld fart på Mærsks femte ben

22BUSSVITZER-194938.jpg
A.P. Møller - Mærsks femte ben, APM Shipping Services, har fået vind i sejlene, efter at oliepriserne er faldet. Slæbebådsselskabet Svitzer trækker nye indtægter til konglomeratet og er gået fra minus til plus i regnskabet. Foto: Mærsk

I et lille hjørne af A.P. Møller - Mærsk bestyrer Morten Engelstoft virksomheder, der omsætter for mere end Lego. Efter flere svære år tegner der sig nu lysere tider for det danske olie- og shippingkonglomerats femte ben.

Artiklen fortsætter under annoncen

Engang var der tvivl om, hvorvidt selskaberne uden for A.P. Møller - Mærsk fire kerne­forretninger havde en plads i det danske olie- og shippingkonglomerat.

Men efter et 2015 med lave oliepriser og pressede fragtrater er Maersk Oil og containerrederiet Maersk Line kastet ud i vanskeligheder. Til gengæld er der lyspunkter i det såkaldte femte ben, hvor en række tidligere lidende selskaber ligger. Her var der fremgang og overskud alle steder. Det betyder, at A.P. Møller - Mærsks bugnende pengekasse kan blive åbnet for nye investeringer til de engang ildesete selskaber.

»Vi har leveret et meget tilfredsstillende resultat i 2015. Vi har mere end fordoblet indtjeningen, og alle fire forretninger er i sorte tal for første gang i lang tid, og det er sket i markeder, der er svære,« siger Morten Engelstoft, der er leder af APM Shipping Services, der dækker over det femte ben.

Morten Engelstoft.

APM Shipping Services er en mindre del af A.P. Møller - Mærsk, men med en samlet omsætning på næsten 35 mia. kr. er det et område på størrelse med Danfoss og større end f.eks. Lego og Grundfos.

Her ligger det gamle tankrederi Maersk Tankers, slæbebådsselskabet Svitzer, logistikvirksomheden Damco og Maersk Supply Service, der leverer forsyninger til olieplatforme.

Det har ellers været overordentligt svært for A.P. Møller - Mærsk at skabe overskud i de fire selskaber. Mange tab har plaget dem, og der har været spekuleret i, at fire selskaber ville blive solgt fra, hvis ikke resultaterne blev ændret.

Men med det seneste årsregnskab er udviklingen vendt. APM Shipping Services er tæt på gruppens krav om at levere et afkast på over ti pct. af den investerede kapital. Det er et tal, som de store forretninger som Maersk Oil og Maersk Line ikke længere kan opfylde. Det åbner for, at der nu kan blive ført penge til det femte ben.

»Der er ingen tvivl om, at vi efter at have øget vores afkast til 9,5 pct. fra være negativt i 2014 er nået et vigtigt skridt for at etablere stærkere forretninger og nå et punkt, hvor vi vil se, at der kan blive tilført penge til investeringer,« siger Morten Engelstoft.

Mærsk tabte en spids på bundlinjen i 2013

Han siger, at opkøb og investeringer vil blive vurderet grundigt, og at der nu bliver kigget på, hvor det skal ske.

»Vi har bragt os et sted, hvor det giver mening at se efter vækstmuligheder. Vi skal dog selvfølgelig vente på, at de rigtige muligheder kommer,« siger Engelstoft.

APM Shipping Services blev etableret for to år siden for at skabe en mere simpel struktur i A.P. Møller - Mærsk. Engelstoft blev sat i spidsen og fik tre overordnede mål. For det første skulle han hurtigt skabe bedre resultater og skabe et fundament, så selskaberne også på længere sigt var veldrevne og kunne blive ved at tjene pænt. Det sidste mål var at bringe selskaberne til et punkt, hvor de leverede tilstrækkelig vækst.

»Vi har efter to år leveret på de to første to mål, og vi er nu på et niveau, hvor der er større interesse i at investere i selskabet,« siger Engelstoft.

APM Shipping Services omsatte sidste år for knap 35 mia. kroner og fik samlet et overskud på næsten tre mia. kroner efter at have tabt halvanden mia. kroner i fjor.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere