Del : SMS
Berlingske Business

Frustreret lufthavnschef: Sikkerheden er gået for vidt

Kastrup
Foto:

Lufthavnene er blevet overdænget med sikkerhedskrav de senere år. Men de nye tiltag øger ikke sikkerheden, mener topchef Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavne.

Artiklen fortsætter under annoncen

De mange nye sikkerhedskrav i lufthavnene i de senere år har været uden effekt og har ikke mindsket risikoen for terror­angreb. Thomas Woldbye, topchef i Københavns Lufthavne, vil nu have sikkerhedskravene gennemtænkt helt forfra. Det vil mindske omkostningerne og lette flyrejsen for passagererne, uden at det går ud over sikkerheden. Flere eksperter bakker op.

»De mange nye regler, som er kommet, er næsten altid baseret på enkelte begivenheder. I stedet bør man gå tilbage og kigge på, hvad den overordnede sikkerheds­vurdering er og så bygge et regelsæt efter det,« siger Thomas Woldbye.

lufthavnsdirektør Thomas Woldbye

Siden flyangrebene mod World Trade Center i 2001 er sikkerheden kraftigt strammet i luftfartsindustrien. Men meget lidt af det har reelt mindsket risikoen, mener lufthavnschefen.

»Vi siger ikke, at man skal reducere sikkerheden, men vi skal gøre det her på en anden måde. Som det er nu, øger man ikke sikkerheden, men løfter bare omkostningerne og skaber flere gener for passagererne,« siger Woldbye.

I 2002 var der 310 ansatte i sikkerhedskontrollen i København Lufthavn. Det tal er siden mere end tredoblet til i dag 960 medarbejdere. De årlige omkostninger er øget fra 175 mio. kroner til næsten en halv mia. kroner. Deres tid går blandt andet med at tjekke passagerernes computere, størrelsen på håndbagagen, og hvor meget væske de har med. I mange lufthavne skal de rejsende også tage deres bælter og sko af.

SAS

Hans Jørgen Bonnichsen, tidligere operative chef for Politiets Efterretningstjeneste (PET), er enig i, at mange af de nye krav ikke øger sikkerheden. F.eks. inddrager Københavns Lufthavn årligt ca. 100 ton væsker som vand, juice, shampoo og cremer, men væskeforbuddet er et af de krav, som Bonnichsen undrer sig over.

»Ud fra en sikkerhedsmæssig optik er der noget, der skriger til himlen. Hold nu op. Enhver, der har bare en lille smule indsigt, ved, at 90 gram plastisk sprængstof kan fylde mindre end 100 ml. Og der er en masse andre ting, man med god ret kan gå ind og diskutere, om det virkelig er nødvendigt ud fra det aktuelle trusselsbillede for luftfarten,« siger den tidligere PET-chef.

Norwegian tabte en milliard norske kroner sidste år Norwegian:

Stort set alle de nye regler er internationale og stammer bl.a. i høj grad fra EU. Hverken EU-transportkommissær Violeta Bulc eller hendes talsmand har dog ønsket at kommentere kritikken. Til gengæld understreger transportminister Magnus Heunicke (S), at EU-Kommissionen i øjeblikket gennemgår flere af reglerne, og han opfordrer luftfartsbranchen til at gøre Trafikstyrelsen opmærksom på overflødige krav.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere