Del : SMS
Berlingske Business

Fransk rival outperformede Mærsk i 2015

US-ECONOMY-SHIPPING-FRANCE
2015 var et hårdt år i containerbranchen, men for franske CMA CGM slog krisen ikke helt så hårdt igennem som hos mange af konkurrenterne. Foto:

2015 var et hårdt år i containerbranchen, men for franske CMA CGM slog krisen ikke helt så hårdt igennem som hos mange af konkurrenterne. Rederiet tog markedsandele og undgik store fald i afkastgraden.

Artiklen fortsætter under annoncen

CMA CGM tabte godt nok 6,4 pct. omsætning til 15,7 mia. dollar, på trods af en volumenvækst på 6,3 pct., men alt i alt blev selskabets økonomiske resultater ikke voldsomt hårdt ramt.

Driftsoverskuddet, EBIT, faldt også 6,4 pct. før særlige poster til 911 mio. dollar, svarende til en uændret EBIT-margin på 5,8 pct., mens nettooverskuddet faldt 2,9 pct. til 567 mio. dollar. Det betyder et afkast på 9,2 pct. af den investerede kapital mod 9,9 pct. året før.

NOL-M&A/CMACGM

Til sammenligning faldt Maersk Lines omsætning 13,2 pct. i 2015, trods en volumenstigning på 0,8 pct., og EBIT-marginen dykkede til 6,0 pct. fra 9,2 pct. i 2014. Maersk Lines investeringsafkast var desuden på 6,5 pct. - et fald fra 11,6 pct. året før.

CMA CGM, der er det tredjestørste containerrederi i verden efter Maersk Line og MSC, anerkender, at 2016 er startet med hårde markedsvilkår og rater under pres.

US-FRANCE-SHIPPING-CMA CGM BENJAMIN FRANKLIN

Dog varsler rederiets næstformand, Rodolphe Saadé, fortsatte tiltag for at styrke flåden - blandt andet med købet af singaporeanske APL - og omkostningsstyringen, og franskmændene tror derfor, at de vil kunne tage yderligere markedsandele ved at levere vækst over markedsniveauet.

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere