Del : SMS

Fransk Mærsk-rival på vej med største køb nogensinde

FRANCE-CHINA-TRADE-WOOD-FILES
Foto:

Det franske containerrederi CMA CGM har fået et eksklusivt spillerum til at tygge på et eventuelt køb af Neptune Orient Lines' containeraktiviteter, efter at A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, angiveligt har trukket følehornene til sig.

Artiklen fortsætter under annoncen

Og hvis det bliver til et opkøb fra CMA CGM, vil det blive den største konsolidering i sektoren nogensinde, hvis man måler på kapacitet.

Det skriver shippinganalysehuset Alphaliner.

American President Lines (APL), som Neptune Orient Lines' containerrederi hedder, er verdens syvende største af slagsen og har ifølge Alphaliner en kapacitet på 541.000 tyvefodscontainere (teu).

SRI LANKA-ECONOMY-PORT

Dermed vil en eventuel overtagelse fra CMA CGM blive den kapacitetsmæssigt største nogensinde foran Maersk Lines overtagelse af P&O Nedlloyd i 2005, hvor det danske containerrederi overtog en kapacitet på 460.000 teu, skriver Alphaliner.

Det hører dog med til historien, at der er blevet læsset store mængder ny kapacitet ind i markedet, siden Maersk Line i 2005 overtog P&O Nedlloyd, og derfor vil et eventuelt køb af APL fra CMA CGM ikke blive den største overtagelse nogensinde målt på markedsandel.

Et køb af APL vil således "blot" tilføre CMA CGM 2,6 pct. af den globale markedsandel målt på kapacitet, mens Maersk Lines køb af P&O Nedlloys i sin tid gav 5,5 pct. af den globale kapacitet.

SINGAPORE-SHIPPING-COMPANY-EARNINGS-NOL

CMA CGM har fået eksklusivitet til at gennemføre due dilligence og komme frem med et officielt købstilbud på APL indtil den 7. december.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere