Del : SMS
Berlingske Business

Forsinkede Norwegian-kunder kan udløse kæmperegning

NORWAY AVIATION NORWEGIAN BOEING
Overskrift
Norwegian Dreamliner Foto:
NORWAY AVIATION NORWEGIAN BOEING
Overskrift
Norwegian Dreamliner Foto:

Svenskere blandt Norwegians kunder vil nu trække det norske lavprisselskab i retten for at få erstatning for forsinkede rejser med det uheldssvangre Dreamliner-fly.

Artiklen fortsætter under annoncen
Discountflyselskabet Norwegian bliver nu trukket i Tingsrätten i Stockholm, fordi det har nægtet at udbetale erstatninger til svenske rejsende for forsinkelser med Dreamliner-flyet.Det srkiver den norske avis Aftenposten.

Den Boeing-producerede Dreamliner har udviklet sig til noget af et økonomisk mareridt for Norwegian.Trods massiv passagervækst har Norwegian måttet udgiftsføre flere hunderede millioner kroner på grund af Dreamliner-flyene, som har været kernen i lavprisgigantens oversøiske satsning på billige ruter til USA.

Én mand kostede Norwegian 100 millioner kroner


Flyene har været ramt af utallige tekniske problemer og forsinkelser, der har betydet, at Norwegian har måttet leje fly andetsteds for at kunne opretholde sine planlagte afgange over Atlanten. Så sent som fredag var en afgang fra Los Angeles til London forsinket næsten to døgn på grund af Dreamliner-problemer, og mange af de flere end 300 passagerer måtte overnatte i lufthavnen, fordi det ikke var muligt at skaffe hotelværelser. Ugen før var det en afgang fra Stockholm til Los Angeles, der var forsinket mere end et døgn.

Ifølge EUs regler har passagerer, der rammes af forsinkelser på mere end tre timer ret til erstatning. Men Norwegian har hidtil afvist at udbetale erstatning med henvisning til, at forsinkelserne skyldes forhold hos flyproducenten Boeing, som Norwegian ikke har indflydelse på.

Men nu vil den svenske advokat Stephan Eriksson på vegne af TRS Travelrights, som har specialiseret sig i at inddrive erstatninger for forsinkelser hos flyselskaber, udtaget stævning mod Norwegian, for at få det norske selskab dømt til at udbetale erstatninger.

»Intet flyselskab, vi har haft med at gøre, behandler sine passagerer så dårligt som Norwegian. Vi har faktisk bedre erfaringer med udskældte Ryanair,« siger Stephan Eriksson til Aftenposten.

Én mand kostede Norwegian 100 millioner kroner


Den 29. august kommer den første sag for Tingsrätten i Stockholm. Den føres på vegne af to passagerer, der blev forsinkede på deres rejse fra Los Angeles til Arlanda den 2. maj i år.

Hvis Norwegian bliver dømt til at betale erstatning, står flere end 1.000 andre passagerer i kø med krav. Og afgørelsen kan ifølge Stephan Eriksson også bruges af kunder i andre lande. I så fald mener Eriksson, at der kan være tale om 35.000 berørte Norwegian-kunder, som kan have et samlet krav på op mod 192 mio. svenske kr.

Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsen afviser, at det kan komme til at gå så galt.

»Det er ikke rigtigt, at vi har afvist alle erstatningskrav. Vi har betalt penge til en del af de passagerer, som har været ramt, hvor vi har vurderet, at problemet har kunnet knyttes til forhold, som vi mener er vores ansvar,« siger hun til Aftenposten.

BOEING-ANA/


Hun mener imidlertid ikke, at Norwegian skal betale erstatning som følge af de tekniske problemer, der har været med de nye Dreamlinere.

»De tekniske problemen, vi har oplevet med de nye langdistancefly har vært forhold uden for vor kontrol. Derfor er vi heller ikke pligtige til at betale erstatning efter EUs bestemmelser«.

Charlotte Holmbergh Jacobsson henviser til, at det er flyfabrikken Boeing, som har ansvaret for vedligeholdelsen af alle Norwegians Dreamlinere.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere