Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Forbedring af togstrækning med 20 passagerer om dagen

Et ønske om at få genindført togforbindelsen mellem København og Berlin ligger i luften med regeringens

ønske om at forbedre strækningen mellem Nykøbing Falster og Gedser.



DSB''s administrerende direktør,

Keld Sengeløv, mener ikke, at en opgradering af forbindelsen mellem Nykøbing Falster og Gedser vil komme så mange

passagerer til gode.



- Vi har netop talt op - og vi havde tirsdag 20 passagerer på strækningen - i alt, og det er

ikke, fordi jeg ikke synes, det er godt med investeringer i jernbanen, men vi har mange andre strækninger med mange flere tog

og mange flere passagerer, siger Keld Sengeløv.



Men han er dog glad for, at man nu generelt får bedre skinner at

køre på i Danmark.



Skinner, som passer til DSB''s Gode Tog til Alle-plan og bl.a. de nye IC4-tog.



360 mio. kr.

er der sat af til bedre skinner i det forlig, som trafikminister Flemming Hansen i går indgik med Dansk Folkeparti om Finanslov

2003 på trafikområdet.



- Der lægges op til, at hastigheden på strækningen sættes op fra 80

til 100 km/t. Væsentligst er det, at man nok vil genoplive strækningen fra København til Berlin - og der er da

også i dag i Gedser forbindelse for passagerer til færgen til Rostock, siger Ole Hansen fra DSB''s presse- og informationsafdeling.











Til

Warnemünde

I dag tager det tre timer at nå fra Rostock til Berlin med tog.



Men hvis et tog skal føres videre

over Østersøen, er det formentlig nødvendigt at flytte tilbage til Warnemünde, hvor der er tog-skinner helt til

færgelejet.



Trafikselskabet Cannox, der betjener strækningen fra Berlin til Rostock, har ønsket at køre

hele vejen til København - og Scandlines har færgerne.



Keld Sengeløv peger på, at man næste år,

med nye hurtigtog mellem Hamburg og Berlin stort set vil komme lige så hurtigt til Berlin, som hvis man tager via Gedser.



-

Via Hamburg skal man så kun skifte tog én gang - i Hamburg. Måske vil man bruge 20 minutter mere end via Gedser,

men det er også mere be-sværligt - og da det er dieseltog, der i dag kører til Berlin fra Rostock, må de

ikke køre ind i Berlins bymidte, siger Keld Sengeløv.

De fleste flyver

Han er sikker på, at forretningsfolk

flyver til Berlin - på en time - og ikke kører i tog i op mod seks timer.



30.000 passagerer tog i fjor toget fra

København til Berlin - og meget få af dem var forretningsfolk. Vil man billigt til Berlin er bussen iøvrigt billigst,

mener Sengeløv.



Han er dog bekymret for den bebudede takststigning på baggrund af, at finansieringen af denne øgede

indsats sker ved at afskaffe det statslige tilskud til takstnedsættelse i den lokale og regionale kollektive trafik.



Trafikminister

Flemming Hansen udtaler i forbindelse med forliget, at tilskuddet har vist sig ikke at have den tilsigtede effekt, men Keld Sengeløv

mener modsat, at det vil ramme især de korte ruter i hovedstadsområdet med en kraftig takststigning - på op til

15-20 procent på en gang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen