Del : SMS
Berlingske Business

Flyselskaber tager afstand fra brændstofliga

FILE NORWAY ECONOMY TRANSPORT NORWEGIAN
Overskrift
Foto:
 

Hverken Norwegian, Easyjet eller Southwest Airlines har en brændstofliga i stil med Ryanair.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ryanairs brændstofliga er langtfra kutyme i luftfartsindustrien i dag. Over for Berlingske oplyser tre af de større lavprisselskaber i Europa og USA, at de ikke har en liga tilsvarende Ryanair.

»Southwest Airlines bruger ikke nogen brændstofliga eller brændstofdata i øvrigt til at evaluere præstationerne hos vores piloter,« skriver Amy Thornton, talsperson for amerikanske Southwest Airlines, der er det flyselskab, som Ryanair oprindeligt kopierede sin forretningsmodel fra.

Ingen andre brændstofligaer

Heller ikke i Europa har fremgangsmåden vundet indpas. Tværtimod afviser man hos Ryanairs ærkerival Easyjet at bruge samme metode som konkurrenten.

20INDRyanair2#2.jpg

»Easyjet har ikke nogen brændstofliga, der baserer sig på kaptajnernes individuelle præstationer,« skriver Brian Tyrrell, head of Flight Operations i Easyjet, i et skriftligt svar til Berlingske.

Han oplyser, at selskabets ledelse derimod gør, hvad den kan for at støtte de beslutninger, som bliver truffet af Easyjets flykaptajner, der ifølge Brian Tyrrell »er trænede til at træffe de rigtige beslutninger«.

Ryanair single

Hos Norwegian har man heller ikke en brændstofliga.

»Norwegian har ikke et såkaldt fuel league-system, der som bekendt anvendes af en enkelt anden europæisk operatør. Vi har nye, mere miljøvenlige fly, som allerede er brændstofbesparende,« siger Jan Herlev Christoffersen, chefpilot i Norwegian, i et interview med Berlingske.

20BUSryanair5.jpg

Som kaptajn i Norwegian bliver piloterne heller ikke afkrævet nogen skriftlig forklaring af ledelsen, hvis de ønsker at tage ekstra brændstof med på flyet, som man gør hos Ryanair.

»Det står piloterne fuldstændig frit for, om de vælger at tage mere brændstof med end det, der som minimum kræves for at gennemføre en sikker flyvning. Ingen piloter stilles til regnskab for, om de har medtaget x liter brændstof mere med end minimum,« siger chefpilot Jan Herlev Christoffersen fra det norske lavprisselskab.

Tidligere pilot for Ryanair fortæller om brændstof-ligaen

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere