Berlingske Business
LIVE
08:32 Skjern Bank præsenterer bedste halvårsresultat i bankens historie

Flyselskab i mediestorm efter voldsom passagerudsmidning

FILE PHOTO - A United Airlines
United Airlines er igen i problemer. (arkivfoto).

United Airlines fik en almindelig passager smidt af et fly med magt. Nu hagler kritikken ned over selskabet.

For anden gang på få uger er USA's fjerdestørste flyselskab, United Airlines, kommet under markant kritik.

Denne gang efter en voldsom udsmidning af en passager, der nægtede at opgive sit sæde til noget af selskabets eget personale.

fly

Det skriver flere medier, herunder Bloomberg News.

»Det er en foruroligende episode for alle os her på United. Jeg undskylder for at måtte flytte disse kunder. Vi arbejder nu hurtigt for. sammen med politiet, at finde ud af, hvad der er sket,« skrev administrerende direktør for selskabet,Oscar Munoz, på Twitter natten til tirsdag dansk tid.

Der er dog rigeligt videomateriale og mundtlige beretninger om, hvad der skete.

bjørn kjos

En læge, der skulle mod Louisville i delstaten Kentucky, blev af flyselskabet bedt om at opgive sin plads på flyet. Det nægtede han, hvilket fik selskabet til at ringe til lufthavnspolitiet.

Politibetjentene rev ham med magt ud ad sædet og slog ham muligvis bevidstløs.

Video viser tydeligt, hvordan passageren bevidstløs bliver trukket opad midtergangen foran dusinvis af måbende og vrede passagerer.

Billede

Vreden er ikke mindst udløst af, at lægen havde et helt gyldigt sæde på flyet. Men som flyselskaber verden over havde United solgt flere pladser, end der var på flyet. Det kaldes overbookning.

Det gør selskaber, da der statistisk set er en vis andel passagerer, der ikke dukker op. Men så kan selskabet fylde flyene helt op alligevel.

Hvis alle dukker op, eller som i dette tilfælde, at selskabet får brug for pladserne til eget personale, så må nogle opgive deres plads. Det plejer at udløse en erstatning.

Ifølge Bloomberg skete det 40.600 gange for USA's seks største flyselskaber.

02BUSMedie-SAS-opretter-b#2.jpg

Nyhedsbureauet skriver også, at lægen, der med magt blev smidt af flyet, ikke har udsigt til erstatning, da flyselskaber har meget vidde rammer for, hvordan passagerer kan behandles.

På sociale medier vælter det dog ned med kritik over selskabet.

»Med kundetabet efter dette her vil ingen af jeres fly blive overbooket igen,« noterer brugeren Allen Pearson sig på Twitter.

Tirsdag: SAS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen