Del : SMS
Berlingske Business

Flykunder flåes med brændstoftillæg

flypassagerer
Foto:

På trods af en halveret oliepris opkræver mange flyselskaber det samme olietillæg af kunderne, som da prisen var højere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mange flykunder betaler lige så meget i det såkaldte bændstoftillæg, som da brændstoffet var dobblet så dyrt, som det er nu. Det fremgår af en klage, som den internationale rejsebureauorganisation UFTAA har sendt til IATA, der repræsenterer over 85 procent af flyselskaberne i verden.

Luftfartsmediet Check-In skriver om sagen, at prisen på en tønde råolie er i dag under 50 dollars, hvilket er en halvering i forhold til for blot et år siden.

»Mens brændstofpriserne har været i frit fald i løbet af de seneste 12 måneder, har flyselskabernes såkaldt brændstoftillæg, der angives med en YQ-kode i billetten, været uændret,« skriver Check-In.

fyfly

UFTAA kalder sagen for »skamløst misbrug« af brændstoftillægget og Dansk Rejsebureau Forening bakker op med en opfordring til helt at afskaffe tillægget.

»Mit budskab er simpelt: Afskaf brændstoftillægget. Det hørte konkurrencesituationen til i 1990´erne, hvor der pludselig opstod voldsomme prisstigninger på olie. I dag er totalprisen til kunderne det vigtigste,« siger Lars Thykier til Check-In.

Han oplyser også, at problemet er største uden for Europa, hvor der ikke er en lovgivning om markedsføring af totalpriser. Det betyder, at nogle flyselskaber markedsfører lave priser, mens tillægget for brændstof først bliver kendt, mår billetten skal betales.

CHINA-AIRLINES

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere