Berlingske Business
LIVE
07:25 Det skal investorerne holde øje med

Fly-slaget udkæmpes i Billund

Billund Lufthavn er så småt ved at udvikle sig til en handelsmæssig kampplads.


På den ene side står

SAS, som mandag åbner sin nye indenrigsrute mellem København og Billund - og på den anden side står Maersk

Air, som ud over at flyve samme strækning til København fem gange om dagen - også flyver på syv udenlandske

destinationer ud af Billund - fra på mandag også til Paris.


SAS har ret til at flyve til Billund - efter den fri

konkurrence i luften, dereguleringen i EU, er indført. Det ved de to selskaber om nogen efter karteldommene i fjor. Da var

de samarbejdspartnere. Det er de fortsat, når det gælder fælles bonusprogrammer. Men så hører samarbejdet

også op.


For Maersk har samarbejde med flyselskaber som KLM og Air France med deres internationale ruter. Tre gange om

dagen flyver Maersk Air til henholdsvis Stockholm, London, Paris, Amsterdam og Frankfurt. To gange om dagen til Bruxelles, hvortil

p.t. kommer to gange om ugen til Færøerne (fem om sommeren).


- Vi ønsker at give vores jydske kunder mulighed

for at nå SAS'' rutenet, som går ud af København enten med SAS selv eller med vores Star Alliance-partnere, siger

Lisbeth Reinwaldt, SAS informationsafdeling.


SAS mener, at den nye rute må være en fordel for lufthavnen i Billund, fordi

det giver flere passagerer ud af Billund - men i Billund er man ikke glade for SAS'' nye tiltag.


Her mener man, at Maersk dækker

transport-behovet. Man har fra lufthavnens side endda nægtet SAS reklameplads i lufthavnen og i bladet Check-in-Billund. En

sag, som SAS har indbragt for Konkurrencestyrelsen.

Ødelæggende

- Vi er faktisk ikke interesseret i SAS her i Billund.

De åbner ikke ruten fra København med baggrund i indenrigsruten i sig selv eller med baggrund i charterflyvning. De har

indrømmet, at det er for at supplere SAS'' ruter ud af København, siger lufthavnsdirektør Jørgen Krab Jørgensen, Billund

Lufthavn.


Maersk Air har stor succes på sine ruter ud af Billund til Europa - og SAS'' aktiviteter vil genere Maersk Airs

udenrigsnet - og dermed Billund Lufthavn.


- Passagerafgiften er måske nok den samme, men når de stjæler passagerer fra

Maersks udenrigsnet, får Maersk Air svært ved at få øgede frekvenser og for at etablere nye ruter - hvortil

kommer, at vi mister tax-free handelen. SAS undergraver vores strategi, siger Jørgen Krab Jørgensen.

Flyver direkte

SAS

vil forsøge at få sin monopolstiling tilbage, som man havde før Danair-samarbejdet i 80''erne. Det lægger

man ikke skjul på hos SAS, som tidligere fløj alle indenrigsruter. Og al udenrigstrafik gik - før Maersk Air indledte

ruten til Southend ved London i 1984 - ud af København.


- Men hvorfor skulle vi jyder og fynboer flyve til København

først, når vi kan flyve direkte? Samtidig er der kun ét stop, når man flyver videre fra f.eks. Amsterdam

eller Paris til USA med langt flere destinationer, hvor SAS kun har fire.


- Måske det er lettest til Moskva via København,

men det har det altid været, siger Jørgen Krab Jørgensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen