Del : SMS
Berlingske Business

Flere fløj med SAS i december

SAS
Arkivfoto. Foto:

Passagertrafikken hos SAS voksede med 3,6 procent i december i forhold til julemåneden sidste år. Selskabet er fortsat dårligere til at fylde flyene op end konkurrenten Norwegian.

Artiklen fortsætter under annoncen

Passagertrafikken steg 3,6 procent hos SAS målt på antallet af fløjne kilometer sammenlignet med samme periode 2012. Kabinefaktoren, som viser hvor godt flyene var fyldt op, lå på 69,3 procent. Sædekapaciteten er steget med 4,9 procent.

SAS' yield, som udtrykker den gennemsnitlige billetpris falder 4,6 procent.

»Isoleret set er det inden for rammerne, men det er bekymrende, hvis yieldpresset skal være i det her niveau. Det er skræmmende, hvis yielden skal falde med fem procent hver måned i år, også fordi jeg ikke regner med trafikvækst,« siger Jacob Pedersen, Sydbank, der samlet set betegner trafiktallene som inden for det forventede.

»Man vokser mere og har dermed flere passagerer, så man holde rindtægterne selvom indtægterne per passager er lavere. Det peger på, at konkurrencen fortsat er meget høj,« siger Jacob Pedersen.

Hos SAS-konkurrenten, Norwegian, steg trafiktallene 52 procent i december sammenlignet med samme måned året før, viste tal fra selskabet onsdag. 

 
SAS til Premium

Norwegian havde færre halvtomme fly og præsterede en kabinefaktor på 78 procent.

I december fløj Norwegian med 1,6 millioner passagerer - det er 27 procent flere end i december 2012.Til gengæld faldt selskabets yield 17 procent.

»Norwegian vokser langt kraftigere end nogen andre flyselskaber i Europa, men de oplever et stort fald i deres yield, fordi de ikke er vant til at flyve langdistance-ruter, hvor de ikke kan hive en lige så høj yield hjem per kilometer. Det gør tallene sværere at sammenline,« siger Jacob Petersen.

Mens Norwegian altså gik frem, gik det omvendt skidt for Finair, hvor passagertrafikken faldt 2,7 procent tilbage.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere