Del : SMS
Berlingske Business

Filosof gjorde GoMore til kæmpesucces

25BUSMatias-Dalsgaard-portr.jpg
GoMore-stifter Matias Møl Dalsgaard. Foto: Simon Skipper

Delebilsordningen GoMore er ti år gammel og har nu 750.000 brugere. Manden bag har store visioner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når Matias Dalsgaards forældre kører fra Sæby i Nordjylland til København, er det som regel med en fyldt bil. De bruger nemlig flittigt delebilsordningen GoMore, men det er langt fra kun stifterens forældre, der sørger for flere fyldte biler på de danske veje. GoMore har nu nu 300.000 brugere i Danmark, og der er 750.000 over hele Europa.

Manden bag GoMore, den 37-årige nordjyde, Matias Dalsgaard, er filosof og iværksætter. Han er blevet en af foregangsmændene for deleøkonomi i Danmark. Delebilsordningen GoMore startede han i 2005 sammen med studiekammeraten Søren Riis, efter de havde været i Tyskland på udvekslingsophold. I Tyskland var sam­kørsel allerede stort, og det kunne det også blive i hjemlandet, tænkte de to.

Det lille GoMore startede som en hjemme­side, men da sociale medier stadig var meget lidt udbredt i Danmark på det tidspunkt, slog konceptet ikke for alvor igennem. De overvejede flere gange helt at droppe projektet, og Matias Dalsgaard tog job og uddannelse i McKinsey, da de langt fra kunne leve af GoMore-projektet. Han ville også have noget mere viden om at drive forretning, så han arbejdede i nogle år for McKinsey og tog en mini-MBA-uddannelse.

Projektet kørte dog videre på lavt blus. De nænnede ikke at lukke hjemmesiden, da den trods alt havde nogle få loyale brugere.

Facebook gav GoMore ny chance

I 2011 kom der to udviklere ind som partnere. Facebook var nu vokset til at være det mødested og den markedsplads, som det er i dag, og det skabte grobunden for, at firmaet kunne relanceres og videre­udvikles.

I 2013 investerede bl.a Jesper Buch i GoMore, og så kunne Matias Dalsgaard satse fuld tid på virksomheden, han grundlagde. Siden da har GoMore ikke kigget tilbage. Firmaet har nu 750.000 brugere i fire lande, og Matias Dalsgaard er ambitiøs. Men han er også en vellidt person, der er god til at skabe kontakter og brænder for sin virksomhed.

Falcks koncernchef, Allan Søgaard Larsen, har fået et stærkt indtryk af GoMore-stifteren.

»Det er fascinerende, han har det stærke engament i Kierkegaard (Søren, red.) og samtidig har haft den her ambition om at etablere sig inden for erhvervslivet. Matias er båret af dybt engagement og er en intellektuel kapacitet, og jeg tror, han kan drive det meget langt,« siger Allan Søgaard Larsen.

Den ph.d.-uddannede nordjyde er ikke så beskeden, at det gør noget. Han er overbevist om, at han har en fremragende idé.

»Vi vil være en meget stor virksomhed, som virkelig er en betydelig faktor for infrastrukturen i de markeder, hvor vi er til stede. Og det skal være otte-ti lande i Europa. Vores ambitioner er grænseløse, for vi kan fungere på alle markeder,« siger Matias Dalsgaard.«

Han vil have ti millioner brugere inden for fem år, og GoMores historie viser, at det mål kan nås.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere