Del : SMS

FDM: Roadpricing har ingen gang på jorden

roadpricing
FDM er meget skeptiske overfor anbefalingen om mere brugerbetaling i infrastrukturen. Foto:

Forbrugerorganisationen FDM er lodret imod anbefalingen om mere brugerbetaling i infrastrukturen. Tiden er ikke til det.

Artiklen fortsætter under annoncen

»En god skrivebordsbetragtning«. Sådan lyder en af kommentarerne fra forbrugerorganisationen og billisternes talerør  FDM, til de anbefalinger, som produktivitetskommissionen i dag er kommet med.

produkt


FDM er lodret uenig i de anbefalinger som kommissionen har i forhold til brugerbetaling ved danske broer og tunneler og det såkaldte roadpricing. 
 
»Bilisterne bidrager jo i dag med mere end 40 milliarder kr. på afgifter til statskassen. Man har betalt en gang. Kommissionen overser helt den detalje, at den brugerbetaling har vi jo allerede i dag bare på en anden måde,« siger Thomas Møller Thomsen, der er administrerende direktør i FDM.
 
Sprog

 
Han har især svært ved at se roadpricing blive en del af det virkelige Danmark. 
 
»I realiteternes verden, så er roadpricing ikke klar til at blive indført i dag. Der er hverken folkelig eller politisk opbakning. Tiden er ikke til det nu. Den diskussion er ligesom overstået,« siger han. 

Han afviser ikke en forsøgsordning, men pointerer, at der er en række problemstillinger, der skal løses før roadpricing kan blive en potentiel løsning på infrastrukturen i Danmark.

Københavns Metro


Resten af anbefalingerne, som produktivitetskommissionen har fremlagt, er FDM enige i. Thomas Møller Thomsen er især positiv over, at kommissionen ikke kun fokuserer på, at der skal bygges nye store veje og togbaner. 

»Det er også et spørgsmål om at lave investeringer, der gør, at vi får en mere smidig afvikling af det system, vi har. Der er en række lavthængende frugter, man kan tage fat på, hvor man med relativt få beløb og med højt samfundsøkonomisk afkast kan afvikle trængsel og hjælpe mange mennesker i dagligdagen,« forklarer han. 

 

Sprog

produkt

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere