Del : SMS

Fagforeningsuro udsætter amerikanske ruter hos Norwegian

us
Utilfredshed hos amerikanske fagforeninger får nu Norwegian til at udsætte åbningen af planlagte ruter mellem Cork i Irland og New York og Boston. Foto:

Norwegian afventer fortsat tilladelse fra de amerikanske luftfartsmyndigheder på en rute mellem Cork og Boston. EU erkender, at USA bryder aftalen om "open skies", og nu udskyder luftfartsselskabet ruten på ubestemt tid.

Artiklen fortsætter under annoncen

Luftfartselskabet Norwegian ser sig nu nødsaget til at udskyde åbningen af de planlagte ruter mellem irske Cork og henholdsvis New York og Boston i USA, skriver check-in.dk.

Det sker i erkendelse af, at det amerikanske transportministerium trods to års sagsbehandlingstid fortsat ikke har givet tilladelse til, at det norske lavprisselskab kan åbne ruter mellem irske Corsk og Boston og New York.

Ved en luftfartskonference i Bruxelles tidligere på ugen medgav embedsmænd fra EU-Kommisionens transportdirektorat, at USA klart overtræder reglerne i den »open skies«-aftale, unionen har haft med USA i snart 10 år. Samme embedsmænd oplyste, at forhandlingerne er »kørt fast«, og at man endnu ikke er afklaret med, hvad det næste skridt skal være.

Wow Air

Det har tidligere været fremme, at de tager de amerikanske myndigheder i gennemsnit 60 dage at behandle ansøgninger af denne her art, og derfor vækker den lange sagsbehandlingstid undren.

Baggrunden hovedpinen er, at Norwegian for år tilbage registrerede selskabet Norwegian Air International i Irland med henblik på, at det med tiden skulle varetage selskabets transatlantiske flyvninger.

Da Norge som bekendt ikke er medlem for EU, nyder det norske moderselskab ikke samme privilegier som de øvrige EU-lande, men med Norwegian Air International i Irland var hensigten at skabe en fælles platform for selskabets stadig voksende flåde af Dreamliner-fly.

I USA har fagforeningerne dog ikke helt tilfredse med manøvren, som de i første omgang mistænker som en undskyldning for at hyre billig arbejdskraft, selvom Norwegian-chef, Bjorn Kjos, gentagne gange har afvist beskyldningerne.

NORWEGIAN AIR-RESULTS/

Også hos den sædvanlige konkurrent, Ryanair, vækker sagen vrede, og adm. direktør Michael O'Leary har ved flere lejligheder harceleret mod de amerikanske myndigheder og mod EU, der ifølge den karismatiske boss har forholdt sig for passivt i forløbet.

Norwegian håber ifølge check-in.dk at kunne åbne ruterne fra Cork til henholdvis New York og Boston i løbet af sommeren.

Norwegian henter milliarder på kufferter og kaffekøb

Lavprisselskabet har som bekendt allerede en række ruter til USA - heribland flere fra Københavns Lufthavn.

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere