Del : SMS
Berlingske Business

Fagforening magtesløse overfor SAS-leverandør

pix
PrivatAir flyver for SAS på ruten fra København til New York og fra foråret på ruten fra København til Boston. Men så længe flyselskabet ikke har base i Danmark, kan fagforeningen ikke stillet noget op ved, at selskabet ikke har overenskomster. Foto:

PrivatAir kommer ikke til at have base i Danmark, og dermed kan kabinepersonalets fagforening ikke gøre noget ved, at selskabet ikke tegner overenskomst.

Artiklen fortsætter under annoncen

I udgangspunktet er Flyvebranchens Personale Union (FPU) ikke vilde med tanken om, at SAS bruger underleverandører uden overenskomst. Men efter at have undersøgt PrivatAir, der fremover skal flyve for SAS på ruten fra København til New York, er der ikke noget, fagforeningen kan gøre ved det.

Sådan lyder beskeden fra næstformand i FPU, Anders Mark Jensen.

»Hvis de etablerer et dansk selskab eller en dansk base, så kan vi kræve en dansk overenskomst. Men efter at have undersøgt sagen nærmere og talt med vores samarbejdsorganisationer i udlandet om, hvordan PrivatAir tilrettelægger arbejdet, så kan vi konkludere, at det ikke er tilfældet i øjeblikket,« siger han.

»Vi synes jo, at der er skal være overenskomst og så gerne, at alle flyselskaber havde det. Men når det er et flyselskab fra et andet land, der ikke har base i Danmark, så kan vi ikke gøre noget ved det. Det er en sag for de schweiziske fagforeninger.«

BM

PrivatAir blev sidste år hyret til at flyve en ren businessclass-rute mellem Stavanger og Houston, fordi SAS ikke selv havde små maskiner, der kunne flyve den lange distance direkte. Men ruten lukkede på grund af faldende aktivitet i oliebranchen.

Fordi SAS havde en tre-årig aftale med PrivatAir, blev flyet i stedet sat ind som en ekstra aftenafgang på ruten mellem København og New York indtil foråret, hvor PrivatAir i stedet skal flyve en kommende rute mellem København og Boston.

SAS oplyser, at man i udgangspunktet har et krav om overenskomst hos leverandører, men den politik er først indført efter man indgik aftalen med PrivatAir.

20BUSLars-Sandahl-Soerensen.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere