Del : SMS
Berlingske Business

Få pakken når det passer dig: Post Danmark i ny offensiv på e-handel

Torsdag 4
Post Danmark melder sig nu parat med en ny offensiv på e-handelområdet, der skal sikre det statsejede aktieselskab en førende position på området, som stadig flere købelystne danskere bevæger sig ind på. Konceptet hedder »SmartLevering«, og det indebærer, at e-handlende danskere i løbet af kort tid vil få mulighed for at bestemme præcist, hvornår de gerne vil have det købte produkt leveret til døren på hjemmeadressen. Foto:

Post Danmark vil i løbet af kort tid tilbyde e-handlende danskere selv at vælge, hvornår de ønsker at få pakken med det købte produkt leveret til døren derhjemme.

Artiklen fortsætter under annoncen

Post Danmark melder sig nu parat med en ny offensiv på e-handelområdet, der skal sikre det statsejede aktieselskab en førende position på området, som stadig flere købelystne danskere bevæger sig ind på.

Konceptet hedder »SmartLevering«, og det indebærer, at e-handlende danskere i løbet af kort tid vil få mulighed for at bestemme præcist, hvornår de gerne vil have det købte produkt leveret til døren på hjemmeadressen.

post

»Vi tror på, at der er et segment, der gerne vil have endnu mere end det, der tilbydes i dag, og som gerne vil kunne vælge helt præcist at sige: »jeg er hjemme på lørdag, så jeg vil rigtig gerne have de solbriller, jeg lige har købt, leveret der,« siger Jeppe Vestergaard Trier, der er Chef for Servicelogistik hos Post Danmark.

Opfattelsen bakkes op af en markedsundersøgelse, Post Danmark har foretaget. Af den fremgår det, at 80 procent af alle danskere ønsker at modtage deres pakke derhjemme, mens 58 procent efterlyser muligheden for at få pakken leveret på en specifik dag og i et specifikt tidsinterval. 42 procent erklærer sig parat til at betale 20 kroner eller mere for at få den service, viser undersøgelsen.

Initiativet kommer samtidig på et tidspunkt, hvor Post Danmark i stadig hårdere konkurrence fra firmaer som GLS og Bring på pakkeområdet, der er et af de få forretningsområder, hvor indtjeningsmulighederne vokser.

Danske pakkebude skal dele 600.000 pakker ud på rekorddag

Hos Post Danmark er ideen affødt af, at man aktuelt allerede tilbyder servicen i samarbejde med Irma. Supermarkedets kunder har således kunne bestille varer online og efterfølgende angive et præcist timeinterval, hvori de gerne ville have varen leveret til døren.

»Der har været en kategori inden for e-handel, der har været vant til en meget høj high-end standard, mens traditionelle e-handelsområder som tøj og sko ikke har kunnet få den service, og det vil vi gerne ændre. Fødevarerne har præget en højere service, og det er den service, vi nu vælger at rulle bredt ud,« siger Jeppe Vestergaard Trier.

Han fortæller, at man takket være samarbejdet med Irma allerede har infrastrukturen og systemerne på plads til at kunne tilbyde kunderne den mere smidige service. Til gengæld vil det have noget sige, hvor man bor geografisk. Bor man i Storkøbenhavn vil det være muligt at bestemme et præcist timeinterval, hvor varen ønskes leveres. For modtagere i Aarhus, Odense og Aalborg vil man kunne vælge inden for et fire timers-interval, mens resten af landet til at starte med må nøjes med at kunne ønske hvilken dag, man ønsker pakken leveret.

Post Danmark under pres

»Vi starter med at tage udgangspunkt i den efterspørgsel, vi kender i dag. Hvis det ændrer sig, er det klart, at vi vil udvide de steder, hvor vi kan tilbyde levering i timeintervaller,« siger Jeppe Vestergaard Trier.

Til gengæld er det mere uklart, hvad servicen præcist kommer til at koste. De forskellige webshops kan nemlig allerede nu vælge at tage et gebyr for fragten, der kommer oven i den pris, de betaler til Post Danmark. Derudover vil det have noget at sige, hvilken vare, der er tale om, oplyser Jeppe Vestergaard Trier.

»Vores bedste bud er, at det kan komme til at koste få kroner mere eller helt op til det dobbelte af, hvad en levering koster nu. Men der er ingen tvivl om, at det er premium-produkt, vi tilbyder her,« siger han.

»Hvis du skal have den samme service i dag, skal du bruge en kurér, og så taler vi om taxakørsel og dermed også et helt andet prisniveau,« tilføjer Jeppe Vestergaard Trier.

Post Danmark er aktuelt ved at introducere netbutikkerne for »SmartLevering«, og forventningen er, at e-handlende danskere vil kunne benytte sig af servicen i løbet af de kommende måneder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere