Del : SMS
Berlingske Business

Eurotunnel slår igen i krigen om Den Engelske Kanal

MyFerryLink_Business
Det kostede DFDS en betydelig nedjustering, da selskabet bag kanaltunnellen gik ind på færgemarkedet med My Ferry Link. Foto:

Det er faktisk DFDS og rederiet P&O, der har forsøgt at begrænse konkurrencen for færgetrafikken på Den Engelske Kanal. Sådan lyder modsvaret fra Eurotunnel, efter at de britiske konkurrencemyndigheder har udtrykt bekymring for, at selskabets opkøb af skibe fra SeaFrance ville hæmme konkurrencen om kunderne på kanalen og dermed skade forbrugerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Eurotunnel er ikke overrasket over myndighedernes position, men vi vil udfordre de foreløbige konklusioner, der konkluderer, at tilførslen af en ny operatør, My Ferry Link (Eurotunnels færgeselskab, red.), vil forringe konkurrencen og kan føre til stigende priser,« lyder Eurotunnels svar ifølge shippingavisen Tradewinds.

Efter en del polemik og sværdslag gik Eurotunnel, der ejer tunellen mellem Frankrig og England, ind på færgemarkedet mellem de to lande. Det kostede i august DFDS en nedjustering på 150 mio. kr. på EBITDA-niveau grundet den øgede konkurrence. Men nu forholder de britiske konkurrencemyndigheder sig altså kritisk til Eurotunnels entre på markedet.

DFDS gik i 2012 ind på ruten mellem Calais og Dover. Det skete efter et fejlslået forsøg på at købe det problemramte, senere krakkede, Seafrance. Forsøget blev stoppet af stor modstand fra Seafrances ansatte og andre interessenter. Senere købte tidligere Seafrance-ansatte de tre færger med Eurotunnel i ryggen under navnet My Ferry Link.

»Det ser ud til, at Eurotunnel gik ind i færgemarkedet, fordi det var bekymret over øget konkurrence, hvis en anden aktør købte færgerne. Da selskabet allerede har en markedsandel på over 40 pct. er vi bekymrede for, at kunderne vil være taberne, hvis Eurotunnel øger sin markedsandel yderligere og hæver priserne,« skrev lederen af undersøgelsen hos det britiske konkurrencemyndigheder Alasdair Smith mandag.

Men Eurotunnel mener ifølge Tradewinds, at det er DFDS og rederiet P&O, der bruger sagen i Storbritannien til at »beskytte deres egne interesser fra nye aktører og øget konkurrence«.

»Eurotunnel betragter købet af de tidligere Sea France-skibe, ni måneder efter at selskabet stoppede alle sine operationer, og skabelsen af en ny konkurrent på ruten over Kanalen, My Ferry Link, som en forøgelse af konkurrencen, der vil giver forbrugerne flere valgmuligheder,« lyder det ifølge Tradewinds fra rederiet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere