Del : SMS
Berlingske Business

EU vil give elbilerne medvind

elbil
Elbiler som Clever skal gøres mere attraktive, lyder opfordringen til regeringen. Beskatningen er ens, uanset om man væger en dyr BMW eller en elbil.

5.000 offentlige ladestandere i 2020 skal sikre elbiler opladning overalt i Danmark, kræver EU-Kommissionen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mangel på ladestationer må ikke længere være en hindring for, at man kan køre i sin elbil fra Skagen til Gibraltar, fra Burgas til Bourgogne – eller for den sags skyld bare fra Spjald over Fjaltring til kaffe hos moster Magda i Lem.

I Danmark skal der i 2020 være mindst 5.000 offentligt tilgængelige ladestandere spredt over hele Danmarkskortet. Et kvantespring i forhold til de 280 ladestandere kongeriget kan byde på i øjeblikket.

Sådan lyder et direktivforslag fra EU-Kommissionen, som blev præsenteret i går. For en samlet pris af otte mia. euro, knap 60 mia. kr., skal der inden 2020 opstilles 795.000 ladestandere på tværs af Europa.

»Vi må reducere vores over-afhængighed af olie og udvikle en transportindustri,« sagde EUs transportkommissær Siim Kallas, da han præsenterede planen i Bruxelles i går.

Flere elbiler kun et delmål

At få langt flere elbiler indfaset i den europæiske bilpark er kun et delmål. Ambitionen om at gøre Europa til førende teknologileverandør på området skinner klart igennem.

»Europa har en mulighed for at etablere sig på et hurtigt voksende globalt marked,« sagde Siim Kallas.Ud over bindende nationale mål for antallet af ladestandere vil direktivforslaget også sikre ens standarder for ladestik.Allerede nu er der ifølge de to danske leverandører Better Place og Clever 280 ladestandere herhjemme, et antal, der passer meget godt til de højt sat 1.500 dansk indregistrerede elbiler. Men sektoren er stadig så ny, at det først var sidste år, hvor der blev solgt 570 elbiler i Danmark, en tredjedel af det samlede antal, at det blev muligt at komme nogen vegne som dansk elbilist.»Det er positivt, at EU-Kommissionen ønsker at udbrede elbilerne. Men i Danmark er det faktisk ikke så meget antallet af ladestandere, der er udfordringen. Der er brug for flere elbiler på vejene, der er brug for, at det bliver attraktivt for danskerne at købe dem, og her spiller den måde afgifterne er tilrettelagt på en stor rolle,« siger Lise Kirkegaard Bruun, direktør for marketing og kommunikation i Clever.

Et vigtigt signal

EU-Kommissionen understreger i udspillet, at de enkelte medlemslande har mulighed for at lave incitamenter på afgiftsområdet ud over at opstille ladestanderne. Det bør den danske regering arbejde for, mener både Clever og Better Place.

»EU-Kommissionen sender et vigtigt signal, og den er på rette spor. For der er brug for nogle standarder og nogle minimumskrav også på antallet af ladestandere,« siger Mikkel Linnet, pressechef for Better Place.Better Place glæder sig over, at EU-Kommissionen nævner batteriskift som en af de teknologiske platforme i direktivudspillet. Men påpeger, at Danmark er langt foran mange andre lande, når det handler om ladestandere og muligheden for batteriskift. Faktisk er Danmark et af de få EU-lande, hvor man kan nå alle hjørner af landet i en elbil.»Hvad, der er brug for, er, at der kommer gang i salget af elbiler. EU-Kommissionen opfordrer til, at landene arbejder med incitamenter, så elbilerne kan blive udbredt. Norge er et godt sted at begynde,« siger Mikkel Linnet.I Norge, som også fremhæves af EU-Kommissionen som foregangsland, er firmabilsbeskatningen på elbiler halveret. Momsen er barberet af, og de elektriske pendlere er fritaget for at betale for at køre ind i Oslo. I 2012 blev der solgt over 4.000 elektriske biler i Norge, dobbelt så mange som i 2011.

10.000 elbiler i Norge

Snart runder antallet af norske elbiler 10.000, oplyser Snorre Sletvold, leder af Norsk Elbilforening, som venter et nysalg af elbiler i 2013 på 5.000 stk. Det svarer til 3,5 procent af markedet.

Det bør give den danske regering noget at tænke over, mener Mikkel Linnet fra Better Place:

»Hvis regeringen ønsker at fremme elbiler, må man gøre det attraktivt for folk at vælge elbil som leaset firmabil. Det kan slet ikke betale sig i dag, i forhold til andre biler. Beskatningen er ens, om man vælger en BMW til 400.000 kr. eller en elbil fra Renault til 200.000 kr. Det er den største barriere i Danmark lige nu,« siger Mikkel Linnet.

Ifølge EUs klimakommissær Connie Hedegaard er europæiske standarder afgørende for udbredelse af elbilerne i større målestok.»Der er simpelthen brug for at få Europa lidt længere frem i elbussen. Det er vigtigt, at der bliver sat nogle standarder, der sikrer, at der ikke laves en lang række forskellige løsninger på tværs af Europa, som ikke passer sammen. Det er målet med udspillet,« siger Connie Hedegaard.

Bilerne skal gøres attraktive

Lærke Fladder, branchechef i Dansk Elbil Alliance, glæder sig over udspillet, men deler virksomhedernes opfordring til regeringen om at gøre elbilerne mere attraktive.

»I Danmark har vi et afgiftssystem, hvor man betaler det samme i afgift uanset hvor meget, man forurener. Man får det samme i kilometerpenge, uanset hvad man kører i, blot for at nævne et enkelt eksempel. Der er god grund til at skele til Norge, hvis man i regeringen mener, at elbiler er en god ide,« siger hun.

Direktivforslaget forudsætter blåt stempel fra ministerrådet og EU-Parlamentet. Derfor er det langt fra sikkert, at den endelige beslutning bliver helt så ambitiøs som forslaget. Allerede nu drejes det politiske antiluftskyts ind imod det fra flere sider. På Christiansborg erklærer Venstre og Dansk Folkeparti sig skeptiske over for udspillet og kan ikke forestille sig, at offentlige penge skal betale gildet.Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) erklærer sig over for Ritzau positiv i forhold til at lade offentlige midler supplere de private investeringer i infrastruktur:

»Jeg tror, at langt de fleste (midler, red.) vil komme fra privat, kommerciel side, men der vil selvfølgelig også være steder, hvor det offentlige skal ind og spæde lidt til«.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere