Del : SMS
Berlingske Business

EU vil ændre erstatningen til flypassagerer

04BUSkastrup1.jpg
Forbrugerrådet er blandt de skarpe kritikere af flyselskabernes behandling af forsinkede og strandede passagerer. Og rådet tror ikke på, at et nyt regelsæt fra EU vil afhjælpe problemerne. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Onsdag stemmer EU-Parlamentet om nye regler for bl.a. erstatning til flypassagerer. Forbrugerråd og privat »fly-retshjælp« tvivler på, at reglerne kommer. Trafikstyrelsen strammer op og vil give branchens brodne kar færre chancer.

Artiklen fortsætter under annoncen

STRASBOURG: Når flyet ikke afgår, når det forsinkes eller aflyses helt, eller når bagagen aldrig dukker op, er det alt for ofte kunden, der står alene over for flyselskaberne. For reglerne, der skulle garantere kunderne kompensation og sikre en lang række andre rettigheder, er uklare, og flyselskaberne fører en går-den-så-går-den-politik over for passagererne.

Så hård er kritikken fra Forbrugerrådet og private aktører i det nye marked for passager­klager, der samtidig anklager myndig­hederne i Danmark og EU for at håndhæve reglerne for svagt og for forskelligt.

»Flypassagerer lades alt for ofte i stikken, når luftfartsselskaberne ikke overholder deres aftaler. De rejsende har i mange tilfælde krav på kompensation og dækning af omkostninger, men gang på gang må vi konstatere, at selskaberne blæser på det, og at myndighederne ikke griber ind over for det. Trafikstyrelsen har ikke én eneste gang brugt muligheden for at melde et selskab til politiet, selv om de har mulighed for det,« siger seniorjurist Mads Mølgaard Braüner, Forbrugerrådet.

pix-Johan Fugmann

Nye EU-regler er på vej efter forslag fra EU-Kommissionen og EU-Parlamentet. Onsdag går processen et skridt videre, når EU-Parlamentet stemmer i Strasbourg.

I parlamentsudspillet er kompensationernes størrelse nogenlunde på niveau med de nuværende regler. Parlamentet foreslår eksempelvis op til 300 euro i kompensation for forsinkelser på mere end tre timer for rejser under 2.500 km, og det er til at leve med, mener Forbrugerrådet, som også bifalder, at forslaget tydeliggør, hvilke situationer der er ekstraordinære, og hvilke der er forventelige, når man driver luftfartsselskab. Forbrugerrådet bifalder også parlamentets ønske om at sikre retten til håndbagage uden betaling.

Men der er også alvorlige tilbageslag for forbrugerne, påpeger Forbrugerrådets europæiske paraplyorganisation, BEUC, i et positionspapir. For både EU-Kommissionen og EU-Parlamentet vil udvande retten til overnatning og kompensation for længerevarende forsinkelser.

Da Europas luftrum i 2010 blev lammet af en askesky, betød det op mod to ugers ufrivilligt ophold for tusinder af flyrejsende. I det mindste kunne de glæde sig over, at det skete på luftfartsselskabernes regning. Men på dette punkt står industrien til en lobbysejr med de nye regler. Ifølge EU-Kommissionen skal blot tre dages ophold og 100 euros kompensation pr. nat ydes til de uheldige passagerer. Parlamentet foreslår højst fem dages betalt ophold.

»Det er uacceptabelt,« skriver BEUC og pointerer:

»Passagerer vil pådrage sig store udgifter, og de risikerer at blive efterladt på gaden. Askeskyen er årsagen, men det er urimeligt at lade en så ekstraordinær begivenhed være basis for generelle regler,« skriver BEUC, der opfordrer til, at de nuværende regler, der ikke begrænser ydelsen til passagererne, opretholdes.

US-BEST-OF-2013- - -BOEING-777-CRASHES-AT-SAN-FRANCISCO-AIRPORT

Trafikstyrelsen oplever ikke, at luftfarts­selskaberne fører går-den-så-går-den-politik over for forbrugerne, og vicedirektør Keld Ludvigsen afviser svag håndhævelse af lovgivningen.

Han vurderer, at langt de fleste luftfartsselskaber overholder reglerne om passagerrettigheder. Derfor har Trafikstyrelsen ikke tidligere bedt anklagemyndigheden rejse straffesager. Omvendt strammer Trafik­styrelsen nu op:

»Trafikstyrelsen har siden årsskiftet skærpet sin praksis og vil således ved en enkelt overtrædelse af forordningen, herunder ved manglende betaling af kompensation til passageren i de tilfælde, hvor Trafikstyrelsen har afgjort, at passageren er berettiget hertil, straks anmode anklagemyndigheden om at rejse en straffesag med påstand om bøde,« siger Keld Ludvigsen.

Johan Fugmann fra Flyforsinkelse.dk, der fører klagesager på vegne af flypassagerer, er også kritisk over for EU-udspillene til nye regler.

»EU-domstolen har truffet en række afgørelser, der klart specificerer, hvornår man skal have kompensation. Det har gjort de nuværende regler ret klare. Problemet er, at flyselskaberne ikke retter sig efter reglerne. Flyselskaberne har presset på for nye regler, efterhånden som EU-dommene er gået stadigt mere imod dem. De bruger lejligheden til at få indføjet en række vilkår, der samlet set stiller forbrugerne dårligere og sænker muligheden for godtgørelser,« siger Johan Fugmann

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere