Del : SMS
Berlingske Business

EU blokerer for rentegevinst til DSB

EU blokerer for rentegevinst til DSB - 1
Overskrift
Foto:
EU blokerer for rentegevinst til DSB - 2
Overskrift
Foto:

EU-Kommissionen har spændt ben for transportministerens forsøg på at give DSB en rentegevinst på et trecifret millionbeløb. Milliardgæld tynger selskabet og kræver hjælp fra staten.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et forsøg på at give DSB et trecifret millionbeløb i statsstøtte er slået fejl.

I morgen ventes Folketinget at vedtage et lovforslag med afgørende betydning for DSBs økonomi, men allerede inden stemmerne er talt op, har EU-Kommissionen spændt ben for en lukrativ rentegevinst til DSB.

Den oprindelige tanke var ellers, at DSBs pressede økonomi skulle nyde godt af en rentegevinst på mellem 294 og 588 mio. kr., når selskabet 2012-14 samlet skal refinansiere gamle lån og optage nye lån til at dække tab på driften for over otte mia. kr. Beløbet er »et skønnet finansieringsbehov«, der fremgår af et notat fra Transportministeriet. Det kan derfor både blive større eller mindre.

I løbet af efteråret har ministeriet været i dialog med EU-Kommissionen, og i november stod det klart, at rentegevinsten ville blive opfattet som statsstøtte. Det tvang ministeriet til at ændre fremgangsmåde, så DSB nu skal betale forskellen på markedsrenten og den statsgaranterede rente tilbage til ministeriet.

Politisk slagsmål om ny lov

Forløbet kom frem under et åbent samråd om DSBs økonomi fredag, hvor transportminister Henrik Dam Kristensen (S) ikke lagde skjul på, at DSB har brug for, at staten »holder hånden under« selskabet.

»Der er ingen tvivl om, at det i høj grad er nyttigt for DSB at få den her statsgaranti, fremfor at man skal ud på det finansielle marked på nuværende tidspunkt,« svarede ministeren således under samrådet.

Venstre vil stemme imod den nye DSB-lov, og Martin Geertsen (V) var under samrådet stærkt kritisk over for transportministeren.

»Jeg føler mig decideret vildledt af den kommunikation, ministeren har haft med Folketinget,« sagde han blandt andet, fordi det først sent i kommunikationen om den nye lov kom frem, at DSB ikke kunne opnå den forventede rentegevinst.

Skandaler forfølger DSB

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen ville samtidig vide, om ministeren kunne garantere, at loven ikke vil sende yderligere regninger fra DSB til de danske skatteydere.

Ministerens svar på kritikken lød, at der ikke var tale om vildledning af Folketinget, men om »en afklaring i forhold til EU-Kommissionen«. Han ville ikke give en garanti mod yderligere DSB-regninger til skatteyderne.

DSBs akutte behov for at optage lån skyldes primært, at gamle lån skal refinansieres. Men underskud på driften og allerede besluttede investeringer kræver også kapital.

Endelig har DSB de seneste år været ramt af en række skandalesager, som har kostet virksomheden store beløb. Alene sagerne om de forsinkede og fejlbehæftede IC4-tog og DSBFirst-sagen, der i foråret 2011 kostede adskillige direktører jobbet, har hver sendt en regning på op mod én mia. kr. videre til DSB.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere