Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Er der penge i hestekræfter? Så meget tjener sportsvognsproducenterne

Tirsdag Bilverden
Den danske superbilproducent Zenvo kan fejre sit første overskud, men i den globale sportsbilsverden går det meget forskelligt for producenterne. Berlingske Business har samlet et overblik fra en lukket bilverden. Foto:

Den danske superbilproducent Zenvo kan fejre sit første overskud, men i den globale sportsbilsverden går det meget forskelligt for producenterne. Berlingske Business har samlet et overblik fra en lukket bilverden.

De kommer med enorme mængder prestige, og de koster lige så store summer penge. Navne som Koenigsegg, Zenvo og Apollo ringer måske ikke så mange klokker hos almindelige danskere, men det er biler, der både på speedometeret og på prisseddelen kan give selv Ferrari og Lamboghini baghjul.

Da man enten skal være IT-milliardær, oliesheik eller have børsnoteret en regional spiller inden for betalingservices for at have råd til bilerne, sælges der også kun ganske få af superbilerne. Men hvor Fiat, Ford og Volkswagen lever af masseproduktion, så tjener flere nicheproducenterne også ganske pænt på de hurtige biler.

Som Dagbladet Børsen tirsdag skrev, så har den danske producent af superbiler, Zenvo, netop præsenteret sit første overskud, som lyder på klækkelige 30 mio. kr. På den anden side af sundet kan man dog også finde ud af tjene penge på hestekræfter.

I Sverige holder bilmærket Koenigsegg nemlig til, og her har man igennem flere år haft sorte tal på bundlinjen. Den svenske superbilsproducent er i bredere kredse måske mest kendt for at have leveret bilen, som The Stig kørte af banen i det populære bilprogram Top Gear fra BBC, men det har ikke skræmt køberne væk fra den eksklusive producent, der sidste år kunne noteret et overskud på 9,1 mio. danske kroner. Året før lød bundlinjen på 1,3 mio. kr.

Skandinavien er dog ikke det eneste område, hvor der produceres superbiler. Briterne har Noble Automtive, tyskerne har Apollo Automobil (det tidligere Gumbert), og fra Italien kommer superbilen Pagani. Alle tre selskaber er dog privatejet, og derfor er der ikke umiddelbart adgang til deres regnskaber. Tyske Gumbert har dog tidligere været ude i noget af en modvind, da man i 2012-2013 var nødt til at indgive sin egen konkursbegæring, men i dag er producenten overtaget af udenlandske investorer, der har omdøbt superbilsproducenten til Apollo.

Både de to skandinaviske og de øvrige europæiske producenter af nichebilerne er langt hen ad vejen nichespillere på luksusbilmarkedet, der domineres af mere kendte navne. Og hvor der formentlig kun leveres et sted mellem fem og 25 biler fra ovennævnte, så leverede Lamboghini for eksempel 3.245 biler i 2015, mens Maserati solgte lidt over 31.000 af sine biler.

Men er der så penge i det? Svaret er, at det er svært at sige. Såvel Lamboghini som Bugatti er i stald hos VW, og det er ikke muligt at se, hvad de enkelte mærker omsætter for, og hvad deres overskud er. En bilanalytiker har dog tidligere vurderet, at Bugatti tabte et sted mellem 30-40 mio. kr., hver gang man solgte én af sin Veyron-supermodel. Dette regnestykke har Bugatti dog vendt sig imod, men uden at levere nogle andre tal.

Maserati, der er en del af del af Fiat-selskabet FCA, havde i 2015 et drifsresultat på 780 mio. kr., men bundlinjen indgår kun som en samlet del af FCA, og derfor ved vi reelt heller ikke, om det italienske mærke laver et overskud.

Det ved vi til gengæld, at konkurrenten Ferrari gør. Ifølge selskabets årsrapport solgte den italienske ikonvirksomhed lidt over 8.000 biler og lavede et overskud på 2,9 mia. kr. Fiat-familien Agnelli er stadig storaktionær i Ferrari.

Benzin og hestekræfter er dog ikke lig med millionoverskud. På den anden side af den britiske kanal går det nemlig ganske skidt for en anden hæderkronet producent af sportsvogne: Aston Martin. De seneste fem år er overskuddet bare blevet større og større, så det sidste år krydsede 1,1 mia. danske kroner. Så danske Zenvo kan altså varme sig ved tanken ved, at de klarer sig markant bedre end Aston Martin.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen