Del : SMS
Berlingske Business

Entreprenør kan fordyre Metroen

Metrohoved
Overskrift
Foto:
Metrohoved
Overskrift
Foto:

Italiensk storentreprenør, der vil ud af byggeriet, kan risikere at forsinke Metro-projektet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kriseramte Metro-projekt risikerer at blive yderligere presset på tidsplanerne, fordi italienske Tecnimont, der er den ene af de to store entreprenører på projektet, vil sælge sin andel i projektet til den anden hoved-entreprenør Salini.

De to italienske entreprenører har indgået en aftale om handlen i juni, der betyder, at Salini kommer til at eje »næsten 100 procent« af projektet.

Og Tecnimonts exitplaner kan medføre såvel forsinkelser som fordyrelse af Metroen, vurderer dr.techn. og professor i styring af megaprojekter ved Oxford Universitet Bent Flyvbjerg, der gennem en årrække har beskæftiget sig med store offentlige anlægsprojekter.

»I værste fald giver det alvorlige forsinkelser – indkøringen giver vanskeligheder, og man mister tid,« siger han og henviser til, at en enkelt dags forsinkelse på Metro-byggeriet koster tre millioner kroner. Dermed kan selv små forsinkelser betyde betragtelige tab.

Mystikken om handlen mellem de to italienske selskaber er imidlertid stor. Metroselskabets driftsdirektør, Anne-Grethe Foss, oplyser, at Metroselskabet endnu ikke har modtaget en officiel henvendelse fra italienerne om en godkendelse af handlen.

Ifølge meddelelser fra de to italienske selskaber i juni mangler handlen dog kun netop godkendelse af Metroselskabet.

»Tecnimont har stået for det tekniske design, og det er nu så langt, at det ikke kan få afgørende indflydelse på gennemførelsen. Man skal aldrig garantere noget, men vurderingen på nuværende tidspunkt er, at der ingen grund er til at tro, at det kan give forsinkelser,« siger driftsdirektøren og understreger, at Metroselskabet ikke har taget stilling til, hvad det vil svare, hvis der kommer en officiel henvendelse fra italienerne.

I såvel Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, der ejer Metro-projektet sammen med Transportministeriet, som på Christiansborg er politikere forundret over, at de ikke er blevet orienteret om Tecnimonts planer og kræver en redegørelse.

Cityringen skulle efter planen stå færdig i 2018 til en samlet pris på 21,3 milliarder kroner. Projektet er i forvejen presset af naboklager, der ifølge Metroselskabet kan give forsinkelser på flere år og en ekstra milliardregning.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere