Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

En SUV med ægte terrænegenskaber

(ALHAMBRA) En firehjulstrækker til det hele. Sådan kan man betegne den nye Toyota LandCruiser, som lanceres herhjemme

lige efter nytår i dieseludgave (benzinversion fra april).



Den afløser GX 90 modellen, men den vil fortsat være

lillebror til LandCruiser VX 100 - og også billigere, selv om prisen får et pænt hak opefter.



Det vil dog især

ramme hvidplademodeller, som skal indpasses til den europæiske prisharmonisering - men da salget af LandCruiser herhjemme for 90

pct''s vedkommende er på gule nummerplader, bliver det ikke så voldsomt.



I dag koster billigste GX 90 250.000 kr.

plus moms. Prisen stiger så ca. 25.000 kr., hvor en hvidplademodel når fra 750.000 op på op på ca. 800.000 kr.



Med

den kommende fælles-nordiske lager i Malmö kan man lettere skaffe special modeller med højt udstyrsniveau, fordi

det i reglen er svensk standard. Målet er et salg pr. år på 250 enheder.

Fem pct. over Pajero

Men priserne

er ikke officielle endnu. Som tommelfingerregel vil de (ifølge Toyota Danmark) ligger fem pct. over de tilsvarende Mitsubishi Pajero

modeller.



Men priserne er i orden -for bilen er ikke kun et facelift. Dieselmotorerne er blevet mere støjsvage og affjedringen

er afstemt, så den ikke kun egner sig tilterrænet, men også i højere grad til kørsel på landevejen.

Mellem 70- og 80 pct. af 4x4-biler kommer faktisk ikke i terrænet, men er et modelune. Ifølge Toyota selv.



Derfor

lancerer man nu også luftaffjedring som ekstraudstyr på de bedst udstyrede modeller. Her kan man ændre frihøjden

med tre cm - i høj position en fordel i vand og mudder, og i lav en fordel på landevej. Det kan så kombineres med

sport eller komfort affjedring af støddæmperne.



Netop god opførsel på asfalt skal gøre LandCruiser

til en Sport Utility Vehicle (SUV), som er så afsindig populære i USA. Her skal den nye bil også stå sin prøve

-om end den er designet af Toyotas europæiske designcenter ED2 i Sydfrankrig.

Ingen ujævnheder

Mange mener at

luftaffjedring er salgsgas og at køreegenskaberne er bedst med den mekaniske affjedring, fordi bilen bliver for urolig med

luft.



Sådan er luftaffjedring - til gengæld mærker man ikke til ujævnhederne. Man hører kun hjulenes

klaskene op og ned lyde. Men - vil man kaste den ud i sølet, så er der ikke mange af slagsen, der gør det bedre,

bl.a. takket været en ny, stivere chassisramme kombineret med Torsen spærredifferentiale, der fordeler trækket efter

behov: fra 40:60 til hhv. 53:47 eller 29:71. Er man ikke tilfreds med dette center differentiale, kan man tilkøbe Torsen differentiale

ved bagakslen.



Vi testede bilen i en gang nærmest bundløst tyk mudder i Spanien - og selv om dækkene var standard,

gav bilen på intet tidspunkt op.



LandCruiser er blevet større på alle leder og kanter, der er kommet ny front

med ændrede lygter og grill samt afrundede former. Sikkerhedsmæssigt er der seks airbags - inklusive sidegardiner.











HAC

og DAC

Med automatgear kan man få et særligt stabilitetssystem og samtidig et HAC- og et DAC system. Førstnævnte

til at øge stabiliteten når man kører off road ned ad bakke, det andet er sikrere start på en stejl bakke.



I

det hele taget er bilen proppet med elektronik -både m.h.t. affjedring, hastighed, vibrationer, acceleration og opbremsning.



Til

forbedret indeklima -en diesel har svært ved at give varme til kabinen - er der kommet forbedret varmeapparat. Dertil kommer

klimaanlæg i topmodellerne.



Man kan vælge imellem tre og fem døre, hvor den fem dørs ligger mest stabilt

på vejen, mens den korte udgave nok er sjovest i terrænet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen