Del : SMS
Berlingske Business

Elon Musk: Kortsigtet at fokusere på næste års budget

25BUSTESLA-FUNDSSTOCKPICKER.jpg
Overskrift
»Danmark er et vigtigt marked for os. Det er vigtigere end Tyskland. Danmark fungerer som et forbillede for resten af verden, der viser, hvad man kan gøre inden for vedvarende energi,« sagde Elon Musk, Teslas topchef, på et lukket møde i København med repræsentanter fra erhvervslivet og den politiske verden. Musk var desuden meget kritisk over for regeringens planer om at skrotte afgiftsfritagelsen for elbiler. Foto: Scanpix
 

Danmark bør fokusere på mulighederne og potentialet for danske virksomheder ved at være med i den forreste bølge af ny teknologi frem for at slå ned på en udgiftspost på 217 millioner kroner om året, lød opsangen fra Teslas topchef.

Artiklen fortsætter under annoncen

Teslas grundlægger, Elon Musk, ser store muligheder for danske virksomheder i udviklingen af elektriske køretøjer. Og det burde de danske politikere også gøre fremfor at spare afgiftsfritagelsen for elbiler væk i næste års statsbudget. Fordelene ved at være med i den forreste bølge af den teknologiske udvikling er nemlig store, især i Danmark der allerede har stor viden og mange virksomheder, som arbejder med vedvarende energi, lød det fra Teslas topchef ved det lukkede rundbordsmøde med danske erhvervsledere og politikere.

06MAStesladyt.jpg

»Det lader til, at der er en myte om tabte indtægter. Men diskussionen bør være meget bredere end bare næste års budget. Ser man på det fra et globalt perspektiv, handler det om fremtiden for klimaet, men også om at skabe værdi for danske virksomheder og vedvarende energiproduktion,« sagde Elon Musk på mødet ifølge et udskrift af optagelser fra mødet, som Berlingske Business har fået indsigt i.

Store dele af mødet kredsede om afgiftsfritagelsen for elbiler, der lige nu ikke skal betale registreringsafgift. Den afgiftsfritagelse har Venstre-regeringen dog ikke tænkt sig at forlænge, og det risikerer at blive et stort tab for Danmark, mener Elon Musk. Afgiftsfritagelsen koster ifølge skatteaftalen fra 2012 216,7 millioner kroner om året, svarende til 0,02 procent af de offentlige udgifter i år. Uden afgiftsfritagelsen forventer stort set alle i elbilbranchen, at investeringerne i ny infrastruktur og teknologi vil gå i stå.

TESLA MOTORS

»Fra mine samtaler med ledere fra hele Europa har jeg erfaret, at Europa ser mod Danmark og Norge for at finde smarte måder at implementere elektriske køretøjer i den nationale bilflåde. Fra et lokaløkonomisk perspektiv har lande som Danmark med et intelligent bilskattesystem en unik fordel i at tage global lederskab og implementere nye klimateknologier i transportsektoren ved simpelthen at vælge ikke at lægge skat på de nye teknologier,« sagde Elon Musk på mødet og fortsatte:

»Danmark har en fordel med enormt omsætningspotentiale. Potentialet er lige så stort som Danmarks historiske investeringer i vindmølleindustrien. Vi har set i Frankfurt (på bilmessen, red.), at alle de store underleverandører langt om længe er ved at opskalere deres infrastruktur til elektriske køretøjer. Danske virksomheder som Vestas og Danfoss er globale ledere, når det kommer til energielektronik. Det giver Danmark en unik mulighed for at tage globalt lederskab med hensyn til at skubbe udviklingen mod vedvarende energi.«

TESLA MOTORS

Vindmøller og batterier går hånd i hånd

Tesla-topchefen fokuserede desuden på mulighederne for at kombinere den danske vindenergiproduktion med batteriteknologi fra Teslas biler. Lige nu vil de give en mulighed for at oplagre energi, men når Danmark i 2020 efter planen har fået et såkaldt »smartgrid«, der kan afregne elforbrug og -pris på timebasis, vil bilerne give endnu større mulighed for at udnytte billig overskudsenergi. Hvis bilen alligevel ikke skal bruges, vil batteriet kunne levere strøm tilbage til elnettet på tidspunkter, hvor forbrug og elpris er højere.

»Danmark er et vigtigt marked for os. Det er vigtigere end Tyskland. Danmark fungerer som et forbillede for resten af verden, der viser, hvad man kan gøre inden for vedvarende energi. Danmark er allerede en leder inden for produktion af vedvarende energi, og det skal parres med lederskab i vedvarende energiforbrug. Udfordringen med vindenergi er, at det er uforudsigeligt. Man bliver nødt til at oplagre vindenergien for at gøre den effektiv. Med batterioplagring vokser værdien af vindenergi med en faktor ti. Batterierne, vi bruger i bilerne, er de samme, som vi bruger til oplagring. Vi har samtaler med store danske vindmølleproducenter for at se, hvordan vi kan tilføre værdi til deres kunder,« sagde Elon Musk på mødet.

US-TESLAMOTORS-CASH-INSIGHT

»I dag giver Danmark vindkraft væk gratis, men elektriske biler og batterioplagring, der oplader med vindkraft, vil omdanne det tab til indtægtsmuligheder, der gør det endnu mere attraktivt at investere i vedvarende energiteknologi og infrastruktur til elektriske køretøjer. Men de nye markeder vil også skabe forretningsmuligheder for danske virksomheder. Næsten alle nye elbiler i verden har danske komponenter i sig og i takt med, at produktionen af elektriske køretøjer stiger, stiger potentialet endnu mere,« lød det desuden.

Billigere Tesla-bil på vej

Et argument mod afgiftsfritagelsen for elbiler har været, at den er med til at finansiere dyre Tesla-biler til i forvejen velhavende købere. Men det er et nødvendigt skridt på vejen, lyder svaret fra Elon Musk, der pointerer, at ny teknologi altid er dyrt, og at man for at bygge en forretning må angribe markedet oppefra og ned.

CHINA-AUTO-SHOW

»Målet for Tesla er at accelerere bevægelsen mod en energibæredygtig fremtid. For at komme derhen har vi brug for elektriske biler og elektrisk oplagring af energi. Model S viser, at man kan lave en god elektrisk bil, selv om mange bilproducenter ikke tror, det er muligt. Men for at ændre verden bliver der nødt til at være en elbil til en overkommelig pris. Model S er et vigtigt skridt i den retning. Uden den forskning og udvikling, der er lagt i bilen, og omsætningen fra salget af den kan vi ikke lave en billigere model,« forklarede han.

Tesla har tidligere annonceret, at næste model fra bilfirmaet vil blive præsenteret næste år og komme på markedet i 2017.

Finans TV: Telsa styrer mod salgsrekord i Danmark

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere