Del : SMS
Berlingske Business

Elbilen taber gnisten verden over

Elbil
Foto:

Salget af elbiler skuffer. Danske Better Place er milevidt fra forventningerne

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er alenlangt fra de politiske drømme om et boomende salg af elbiler til virkelighedens verden. Mange steder i verden er væksten i salget af elbiler nu stoppet på et meget lavt niveau, og også herhjemme er der kun blevet solgt en brøkdel af det antal elbiler, de oprindelige forventninger lagde op til.

Mens salget af nye personbiler herhjemme i år allerede har rundet rekordhøje 160.000, er der til og med november blot blevet solgt 173 eksemplarer af den mest profilerede elbil, Renault Fluence Z.E., viser de seneste tal fra De Danske Bilimportører. Dermed har den førende udbyder af elbiler, Better Place, først nu passeret 500 medlemskaber. Det er milevidt fra forventningerne, og den oprindelige vision om så meget som 400.000 elbiler på de danske veje i 2020 er dermed helt urealistisk.

»Salget har udviklet sig langsommere end ventet i branchen,« erkender administrerende direktør i Better Place Danmark Johnny Hansen. Han forklarer i en mail til Berlingske, at selskabet har været forsinket med stationerne til batteriskifte, men tilføjer, at »markedet begynder at røre på sig«. Johnny Hansen tror derfor på, at medlemskaber på både Fluence og elbilerne med fast batteri står foran en fremgang.

Kigger man ud over Danmarks grænser, er der aldrig rigtigt kommet fart i elbilsalget. I Tyskland har man droppet målet om én million elbiler i 2020, ja, faktisk kører der blot omkring 5.000 elbiler rundt i Tyskland, og i Japan og Kina er salget direkte faldende. Således blev der i første halvdel af 2012 kun solgt 578 elbiler på det ellers boomende kinesiske bilmarked – en tilbagegang på 31 procent i forhold til året før.

Især det sidste vækker bekymring, da man i bilbranchen tidligere satsede på, at netop vækstlandene skulle trække det globale salg af elbiler op. Men forventningerne har været urealistiske både herhjemme og i udlandet, vurderer chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen fra De Danske Bilimportører.

»Der har været talt meget om elbiler, både fra politikere og udbydere, og det har været med til at skabe urealistiske forventninger til salget. Elbiler kommer ikke til at revolutionere markedet. De vil få en rolle, men folk har forskellige behov, så der bliver tale om en række forskellige teknologier som elbiler, hybrid-biler, brintbiler og gasbiler, der i løbet af nogle år kan komme til at supplere en forfinet brændstofteknologi i de biler, vi kender i dag,« siger Tejs Laustsen Jensen.

Han finder det vigtigt, at man fra politisk side åbner for støtte af flere teknologier, hvis man vil have en grønnere bilpark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere