Del : SMS
Berlingske Business

Ekstraregning truer metrobyggeri

metrobyggeri Kgs Nytorv
Forberedelserne til metrobyggeriet på Kgs. Nytorv i København er i fuld gang. Rør og ledninger lægges i øjeblikket om, inden startskuddet går til det endelige byggeri nede i dybderne.

Den københavnske Cityringen risikerer at overskride sine budgetter med tre mia. kr. Trafikforskeren Bent Flyvbjerg peger på, at bestyrelsen for bygherren, Metroselskabet, er helt kold over for budgetstigninger. Ekstraregningen hænger skatteyderne på.

Artiklen fortsætter under annoncen

Prisen på byggeriet af den københavnske Cityring, der efter planen skal stå færdig i 2018, kommer til at skride i ganske betydelig grad i forhold til, hvad bygherren, Metroselskabet, har budgetteret med for megaprojektet. Det vurderer fremtrædende trafik- og byggeeksperter.

Selskabet budgetterer med en samlet pris, inklusive tog, skinner, signal- og informationssystemer, på 18,1 mia. kr. på Metro Cityringen. Gigantprojektet risikerer at blive to-tre mia. kr. dyrere, lyder advarslen fra eksperter efter de to netop afholdte licitationer på anlægsentrepriserne.

Den 11. maj kom tre entreprenørkonsortier med bud på henholdsvis 15,2, 15,4 og 16,1 mia. kr. for selve entreprenørarbejderne, erfarer Berlingske Business. Hertil skal lægges udgifter til metrotog med videre, som kun det italienske Ansaldo STS - dem med de mangeårigt forsinkede C4-tog - har budt på.

Tre af de fire prækvalificerede entreprenørkonsortier afgav bud på anlæg af tunneller, skakte, sporskiftekamre og stationer. Det italienske konsortium Copenhagen Metro Team bød lavest. Næstlaveste bud kom fra danske MT Højgaard A/S og E. Pihl og Søn A/S i konsortium med tyske Hochtief Construction og Ed. Züblin. Det østrigsk-spanske konsortium Alpine Bau-FCC Construcción var tredje budgiver.

Også udgifter til metrotog

Oven i omkostningerne til anlægsopgaver skal der lægges udgifter til metrotog, informationssystemer og skinner - det skønnes at blive i omegnen af 3-3,5 milliarder kroner. Dermed er den samlede pris på Cityringen oppe på 19-20 mia. kr., hvis man tager udgangspunkt i buddene forleden.

»Hvis prisen stiger så voldsomt, som det med disse oplysninger tyder på, er der ingen tvivl om, at Metroselskabet og dermed skatteyderne må betale regningen for at have foretaget nogle uhensigtsmæssige og uforståelige dispositioner om fordelingen af risici mellem bygherren og tilbudsgiverne. Det koster selvfølgelig penge, at alle risici i projektet bliver væltet over på budgiverne. Det kan vi jo se på størrelsen af buddene,« siger direktør for Danske Anlægsentreprenører under organisationen Dansk Byggeri, Niels Nielsen.

Der er meget stor risiko for, at der kommer konflikter mellem Metroselskabet og de entreprenørselskaber, der vinder opgaven, påpeger Niels Nielsen.

»Den måde, bygherren har valgt at udbyde på, rummer stor risiko for konflikter med entreprenørkonsortiet, der bliver valgt til at udføre opgaverne. I forbindelse med byggeriet af den nuværende metro har Metroselskabet jo et mellemværende med entreprenørkonsortiet på to milliarder kr.,« siger Niels Nielsen.

Politikerne giver penge

Trafikforsker og professor på det anerkendte britiske Oxford University Bent Flyvbjerg, siger, at det er almindeligt, at budgettet skrider for store projekter i forbindelse med licitation og tilbud. Det behøver ikke at være et problem, hvis der er afsat tilstrækkelige reserver i budgettet.

»Men hvis reserverne bliver brugt nu, så er de der ikke senere. Det er almindeligt, at budgettet skrider igen, når byggeriet først går i gang. Hvis det sker, og man har brugt reserverne, skal der tilføres yderligere kapital. I sidste ende er det skatteyderne, som garanterer for metroen. Historisk har ledelsen for metroen været fuldstændig kolde over for de mange budgetstigninger, som har plaget det tidligere metrobyggeri, fordi de altid har kunnet gå til politikerne og få flere penge. Man kan frygte, at ledelsen er blevet så vant til denne uøkonomiske adfærd, at de blot fortsætter den for Cityringen,« siger professor Bent Flyvbjerg.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere