Del : SMS
Berlingske Business

Ekspert: SAS' uskyld er tabt

pix-sas4
Overskrift
Forhandlingsparter i SAS' kontorbygning i Københavns Lufthavn mandag. Foto:
 

Det vil være et forvandlet selskab, der kommer ud på den anden side af krisen - specielt set fra kundernes synsvinkel, siger luftfartsekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen
Magien er væk. Den seneste uges uro om SAS har vist, at det skandinaviske flyselskabs fremtid ikke mere er mejslet i fællesskandinavisk granit. Fremover vil kunderne se på SAS med nye øjne, vurderer luftfartseksperten og direktør for konsulentfirmaet Travelbroker Ole Kirchert Christensen.

"Umiddelbart virker det som om, at det bliver et skrammet SAS, der kan flyve videre - forstået på den måde, at rent imagemæssigt har selskabet lidt et stort tab i sidste uge. Hele processen er blevet dækket tæt, og alle har fået fornemmelsen af, at der er en risiko for, at SAS vil kunne gå konkurs," siger Ole Kirchert Christensen til Berlingske og tilføjer:

"Det her med, at vi skandinaver igennem 60 år har haft en selvforståelse, der gik på, at SAS var 'vores flyselskab', og at det var utænkeligt, at det kunne gå konkurs, den er skiftet ud med én, hvor det er blevet tydeligt, hvor sårbart SAS i virkeligheden er."

Han forudser en anden holdning til selskabet fremover. Tidligere faste kunder vil pludselig overveje andre løsninger, da det vil være tydeligt, at SAS selv med en overenskomstmæssig aftale med de ansatte er presset.

"Det er en helt anden situation, end det plejer at være. Passagererne og kunderne ser anderledes på SAS i dag end for et par uger siden. For at sige det ligeud: Uskylden er brudt," siger Ole Kirchert Christensen.

Med aftalen med alle berørte personalegrupper har SAS et springbræt til fremtidige satsninger. Men spørgsmålet er, om flyselskabet vil kaste sig ud i det.

"Der fremstår stadig mange udfordringer for SAS. Jeg er spændt på at høre, hvad SAS-ledelsen vil melde ud med hensyn til fremtiden. Vil de blæse til offensiv, fordi de har skabt en ny omkostningsmæssig platform? Eller vil de bruge det til at rebe sejlene og sige, at vi skal holde os til det, vi er gode til," spørger Ole Kirchert Christensen.

Han mener selv, at det langt fra er sikkert, at vi vil se et SAS, der forsøger at matche eksempelvis Norwegians aggressive prispolitik. SAS er nemlig stadig tynget af en relativ gammel flyflåde, og på grund af den lange tid, der i branchen går fra bestilling af nye fly til leverancen, er det svært for SAS at hamle op med konkurrenten, når det kommer til brændstofforbrug - og det er alt andet lige en af de meget tunge udgiftsposter i luftfarten.

Luftfartseksperten mener, at SAS simpelthen har misset en chance, når det kommer til fornyelsen af flyflåden. Og det er en tabt chance, som det vil tage mange år at rette op på.

"SAS viste ikke rettidig omhu i 2005, da man skulle have afgjort sagen. På den måde er de blevet hægtet af," siger Ole Kirchert Christensen til Berlingske Business.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere