Del : SMS
Berlingske Business

Dyre SAS-ansatte blokerer for afgørende frasalg

sas
Salget af SAS Ground Handling, der står for at tjekke passagerer ind og håndtere bagage i de skandinaviske lufthavne, er truet. Flere mulige købere har nemlig betinget sig, at der skal gøres op med overenskomsterne i SGH, før et køb kan gennemføres.

En af de helt afgørende brikker i SAS’ redningsplan er tæt på at falde til jorden. Salget af SAS Ground Handling bremses af dyre overenskomster.

Artiklen fortsætter under annoncen

Køberne har duftet til varen - og rystet på hovedet. Sådan ser situationen ud for SAS, efter man nu i flere måneder har forsøgt at afhænde datterselskabet SAS Ground Handling (SGH). Berlingske Business erfarer, at processen med at skille sig af med SGH har vist sig overordentlig vanskelig, og flere købere har valgt at takke nej på grund af de meget dyre overenskomster i SGH. Et frasalg eller en outsourcing afhænger derfor fuldstændig af, om SAS formår at forhandle nye - og mere produktive - overenskomster hjem med de 5.000 ansatte i SGH.

»Jeg kan bekræfte, at der foregår forhandlinger mellem SAS og de ansatte i Ground Handling om overenskomsterne. Det sker ud fra et ønske om at gøre selskabet mere attraktivt for en mulig køber,« siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.

pix-sas-wallenberg_business

Selskabet vil dog ikke kommentere yderligere på salgsprocessen, men ifølge Berlingske Business oplysninger er det især fleksibiliteten, der halter i SGH. Bl.a. dikterer overenskomsten, at de ansatte skal betales for mindst seks timer, hvis de kaldes på vagt uden varsel.

SAS’ spareplan indebærer, at SAS skal gennemføre frasalg for cirka 2,6 mia. kroner, lige som man skal reducere omkostningerne med et tilsvarende beløb.

»Det er dybt alvorligt for SAS, at køberne tøver i forhold til SAS Ground Handling, men det kommer ikke bag på mig. Køberne vil selvfølgelig se på, hvilken forretning man kan skabe med SGH - og hvis det viser sig, at omkostningerne er meget høje, samtidig med at man er dybt afhængig af én kunde - SAS - så kan det ikke undre, hvis salget er gået i stå,« siger Jacob Pedersen, SAS-analytiker i Sydbank.

pix-SAs

De høje omkostninger i SGH afspejler sig også i prisniveauet for Københavns Lufthavn. Ifølge Berlingske Business’ oplysninger er prisen for et såkaldt »turn-around« for en Boeing 737 over 1.100 euro før skatter og afgifter i Københavns Lufthavn. Gennemsnittet i europæiske hovedlufthavne er omkring 800-900 euro, mens de billigste lufthavne i Europa kan klare opgaven for helt ned til 300 euro.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere