Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Dynamisk ny Ducato

Trækkraft. Det er, hvad der er vigtigst i en moderne varebil. Og med den nyeste generation common rail dieselmotorer under hjelmen

giver moderne varebiler trækkraft - og dermed køreglæde som aldrig før. Fiat har allerede haft en 2,8-liters

common rail motor i den tidligere Ducato-model - men nu har man barslet med en 2,3-liters udgave, som supplerer 2,8-liters motoren,

og den nye 2,3''er udkonkurrerer mange andre varebilmodeller på markedet.


Et drejningsmoment, hvor momentkurven er plan

som et stuegulv, ses oftest i lastbilmotorer, og motorfabrikken SOFIM, som ejes af Fiat-gruppen (under Iveco), er også vant

til at klare det store læs - og deres motorerfaring fra de store Iveco-motorer overført til de lettere Fiat varebiler,

bliver man faktisk imponeret. Man blev det da 2,8-liters common rail motoren kom, men 2,3''eren er noget for sig selv.









Støjsvag

motor

Vi har målt brændstoføkonomien over 453 kilometer - med et forbrug på 48 liter, hvilket gav et resultat

på 9,4 km/l. Topfarten opgivet Fiat til 149 km/t - og vi har målt accelerationstider til 80- og 100 km/t på hhv.

10- og 16 sekunder. Der er trækkraft i femte gear fra 45 km/t. Vi skal i den forbindelse rose det lave støjniveau og

det letgående panel-gearskift.


Testen af bilen er foretaget i samarbejde med tømrermester Claus Ettrup i Dragør,

som har kørt bilen i en uge med blandet, vekslende læs.


- Det er en meget smidig bil at køre i. Det er også

letkørt og ganske hurtig, så man skal passe på farten. Man sidder godt i sæderne - men udsynet er begrænset

via den lille bakspejl og nakkestøtten i midten, men den kan selvfølgelig tages af, hvis man kører alene. Et

stort plus er dog sidespejlene med det ekstra vidvinlkelspejl, der fanger de bløde trafikanter, siger Claus Ettrup.









Logisk

betjening

etjening af bilen. Der er de obligatoriske kopholdere, en masse aflæggesteder - og strømudtag til mobiltelefonen.


Trods

diesel er ruderne hurtigt isfri med fuld blæser og klimaanlægget i testbilen er et plus.


På vejen har man som

sagt en letkørt bil med gode køreegenskaber. Kun affjedringen kunne være bedre afstemt. Ujævnhederne i vejbanen

mærkes tydeligt - dog især ved kørsel uden læs.


Varerummet er stort og regulært, og bagdørene

kan åbne op til 180 grader. Den skridsikre belægning på kofangeren er god. Der er otte fastgørelsespunkter

i varerummet, men man bør sørge for at lægge en spånplade eller lignende i bunden og evt. beklæde

rummets sider, hvis man vil undgå lak- og karosseriskader på sin bil. Det vil nok også fjerne noget at den gennemtrængende

rumlen, der var i varerummet - men som kan skyldes de forstærkede bagfjedre.



Ny drivlinie

Udefra ser den nye udgave

af Ducato mest ud som et kraftigt facelift, men da drivlinen også er ny og interiøret helt er ændret, må

det kaldes en stort set helt ny bil. 2,3-liters motoren er det mest spændende, men gearkassen er forbedret, der er hydraulisk

kobling - og så den nydesignede front med nye lygter med forøget lysstyrke.


De forbedrede sæder har armlæn

på førerpladsen og trinløs indstilling af sæderyg og lændestøtte. Dertil indstilleligt rat.

Der er mulighed for at vippe et arbejdsbord (med kopholder) ud fra midterpladsen - med klemme til papirer. I kabinen er der kommet

også kommet en plade på instrumentbrættet, hvor papirer også kan klemmes fast. Under passagersædet er

der en ekstra aflæggebakke.



Øget sikkerhed

Selve karosseriet er stort set uændret, men med den nye front,

ændrede baglygter og høj stoplygte med mulighed for indbygget bak-kamera og baksensorer, er der satset på sikkerhed.

Det ses også på et ekstraudstyr som overhalingsalarm i forbindelse med vognbaneskift. Her skal også nævnes tågelygter

for og bag samt kraftige sidelister.


Ducato 2,3 har skivebremser for og tromler bag -og vigtigst: ABS er for første gang

standardudstyr. Et stivere karosseri skal sikre større sikkerhed i forbindelse med kollissioner, og det betyder samtidig et

bedre vejgreb fordi karosseriet ikke vrider sig så meget. Faktisk har Ducato et fremragende vejgreb.


Der er fører-

og passager airbag standard, og man kan også få bilen med side airbag. Antispin system er ekstra, men standard er fjernbetjent centrallås,

højdejusterbart rat, el-sideruder, el-spejle med vidvinkel samt varme i førersædet.









Begrænset

fodstøtte

Eneste punkt, som ikke er forbedret, er pladsen til venstre fod. Der er en plade, men man kan ikke strække benet

- og en ændring vil kræve nyt karosseri.


Derimod byder Fiat på Connect systemet med navigation, WAP funktioner, redningstjenesteog

meget andet - dog som ekstraudstyr.


Varerummet er stort og veludnyttet som tidligere -men der er nu en ny bagkofanger med skridsikre

trin, ligesom der er nye dørgreb. Udligningen af lufttrykket i varerummet er også forbedret, så dørene er

lettere at lukke. Hele karosseriet er i øvrigt forstærket flere steder.


Testbilen havde også kun én

skydedør, men man kan få to - ligesom de kendte karosseriformer som dobbeltkabine, tag i tre højder, chassis i

fire længder og tre minibusudgaver.


Testbiln var i medio-udgaven med mellemste akselafstand og med lavt tag.



Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen