Del : SMS

DSV-opkøb vækker undren

DSV-opkøb vækker undren - 1
»Der er intet strategiskift her. Jeg kan godt forstå, at nogle tænker det, men vi har bare indset, at en kombi­nation af DFDS og DSV giver et stort potentiale«, siger Jens Bjørn Andersen. Foto:

Analytikere har svært ved at se logikken i DSVs opkøb af en fjerdedel af DFDS. Opkøbet bryder med DSVs normale strategi, og aktiemarkedet kvitterede i går med et kursfald på knap ti procent.

Artiklen fortsætter under annoncen
Passagerfærger, havneterminaler og fragtskibe. Den danske transportkoncern DSV får en række helt konkrete ting med i forbindelse med indtoget i DFDS.

DSV-ledelsen har ellers altid slået på, at netop DSV stod godt rustet til økonomiske nedgangstider på grund af en meget let forretningsmodel uden mange aktiver. Derfor vakte DSVs opkøb af 25 procent af aktierne i DFDS undren på aktiemarkedet, der sendte DSV-aktien knap ti procent ned.

»Rent finansielt kan man godt regne den igennem, og der kommer handlen lige præcis til at balancere. Men jeg mener ikke, at det kan retfærdiggøre, at DSV går på kompromis med to grundlæggende ting, som har kendetegnet forretningen gennem mange år. DSV har altid slået på, at de var »asset light«. Det vil sige, at det ikke selv ejer særlig mange last­biler, containere og så videre. Det går de på kompromis med nu,« påpeger aktieanalytiker Lars Heindorf fra investeringsbanken ABG Sundal Collier.

»Samtidig har DSV altid sagt, at de kun foretager opkøb, hvis de selv får en kontrollerende aktiepost. De får kun 25 procent her, så det går de også på kompromis med. Sammenholdt med de økonomisk hårde tider kan DSV risikere, at slipset begynder at stramme nu, og opkøbet mudrer billedet for aktionærerne«, mener Lars Heindorf.

Han bakkes op af analytiker Brian Børsting fra LD Markets, der især tror, at udenlandske investorer vil kigge undrende på opkøbet af DFDS.

»Uanset hvordan man vender og drejer det her, er det et brud med DSV-modellen. En del udenlandske investorer vil undre sig over det her, og jeg løftede da også lige selv øjenbrynene, da jeg så købet«, siger Brian Børsting.

»Det var en fejl dengang«
Frygten er, at den nye direktør Jens Bjørn Andersen, der har siddet i direktørstolen siden august, er på vej til at ændre DSVs strategi. Det afvises dog fra hovedsædet i Brøndby.

»Der er intet strategiskift her. Jeg kan godt forstå, at nogle tænker det, men vi har bare indset, at en kombi­nation af DFDS og DSV giver et stort potentiale. Begge parter tror, at DFDS og DSV på denne her måde kan udvikles hurtigere og bedre«, siger Jens Bjørn Andersen.

Samme toner kommer fra bestyrelsesformand Kurt Larsen, der har orkestreret opkøbet.

»Vi er stadig »asset light«, selvom jeg godt ved, at analytikerne bliver helt skæve i hovederne over det her opkøb. Men det her er en kommerciel investering i vores største leverandør«, påpeger Kurt Larsen.

DSV købte i 2000 DFDS Dan Transport i en milliardhandel, der splittede DFDS op og skabte det passager- og fragtrederi, som vi kender i dag. Lige siden har DSV-toppen ærgret sig over, at man ikke købte hele selskabet.

»DFDS skabte sammenhæng mellem landevej, sø og luft, og det blev reelt splittet op i 2000. Dengang var det for meget at købe det hele, da vi havde lånt rigtig mange penge. Vi har siden gået og tænkt, at det var en fejl dengang, og derfor har vi slået til nu«, forklarer Kurt Larsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere