Del : SMS
Berlingske Business

DSV opjusterer efter stærkt kvartal

dsv
Overskrift
Jens Bjørn Andersen, topchef for transportgiganten DSV Foto:
 

Transportkoncernen DSV er efter ledelsens mening kommet overordentligt tilfredsstillende gennem tredje kvartal, og koncernen opjusterer nu sine indtjeningsforventninger til hele 2015.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den danske transportkæmpe DSV har kørt stærkt i sensommeren og efteråret - og ikke mindst indtjeningen overrasker både analytikerkorpset og DSV ledelsen positivt. Og det udløser en opjustering af ledelsens forventninger til hele året.

»Vi er overordentligt tilfredse med udviklingen i tredje kvartal af 2015. DSV har vundet markedsandele på alle forretningsområder, og indtjening og pengestrømme er fulgt med. Air & Sea divisionen fortsætter den gode udvikling med 24 pct. vækst i driftsresultatet, og samlet kan vi opjustere forventningerne til 2015,« skriver adm. direktør Jens Bjørn Andersen i selskabets kvartalsmeddelelse.

Portræt af IT-chef for DSV, Jesper Riis. Fotograferet på deres central i Hedehusene.

DSVs omsætning er i tredje kvartal steget en lille smule i forhold til året før til 12,5 milliarder kr., og det er i underkanten af, hvad analytikerne ifølge Ritzau Estimates havde regnet med. Det skyldes lavere fragtrater og en oliepris, der har sendt omkostningerne ved transport ned.

DSV

I mio. kr.9 mdr. 20159 mdr. 2014Ændr.
i pct.
Omsætning38.26336.0436%
Driftsresultat2.3011.97517%
Nettoresultat1.6171.37817%
Egenkapital6.3916.2293%
Antal ansatte22.77322.955-1%
Overskudsgrad6,0 pct.5,5 pct.

Til gengæld er koncernens driftsresultat vokset markant med cirka 17 pct. til 851 mio. kr. i kvartalet, og det er markant over, hvad analytikerne havde sat næserne op efter med deres gennemsnitlige estimat på 808 mio. kr.

Jens Bjørn Andersen & Co. venter nu, at DSV for hele 2015 vil nå et driftsresultat på mellem 2.950 og 3.050 mio. kr., hvor den tidligere prognose lød på 2.850 til 3.000 mio. kr.

På årsbasis har DSV indtil videre øget sin omsætning med 2,2 milliarder kr. til 38,3 milliarder, mens driftsoverskuddet et steget med 16,5 pct. eller 326 mio. kr. til 2,3 milliarder kr.

asdasd

Stort set hele fremgangen i driftsindtjeningen kan henføres til Air & Sea Divisionen, hvor fremgangen i indtjeningen først og fremmest drevet af vækst i transportmængderne, forbedret produktivitet og højere valutakurser. Samlet set går luftfragten frem med en vækst på 10 pct., hvilket skal ses i forhold til, at DSV samtidig nedjusterer forventningerne til den samlede vækst i det marked. Tidligere hed den 2-4 pct., men nu forventer DSV altså kun 1-2 pct. vækst på luftfragtmarkedet i år.

Roads Divsionen trækker en lille del af indtjeningsvæksten, og vejdivisionen er positivt påvirket af flere forsendelser og en forbedret bruttofortjeneste pr. forsendelse. Bruttofortjenesten er dog mindre i dette kvartal end i de forgående.

Logistikforretningen DSV Solutions, har i årets første ni måneder haft et lille fald i indtjeningen, men udviklingen har vendt sig til det bedre i tredje kvartal

Kurt Larsen er formand for DSV.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere