Del : SMS
Berlingske Business

DSBs topledelse: Vi var tæt på afgrunden

DSB_opgoer_Business
DSBs ledelse gør op med fortiden og med den tidligere ledelse. Foto:

Den nye ledelse i DSB lægger nu afstand til den tidligere ledelse efter en omfattende udrensning på direktionsgangen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den nye ledelse i DSB lægger nu afstand til den tidligere ledelse, efter en omfattende udrensning på direktionsgangen i foråret 2011. Over for Folketingets Trafikudvalg har DSBs topledelse bestående af bestyrelsesformand Peter Schütze, administrerende direktør Jesper T. Lok, direktør for vedligehold Frank Olesen og økonomidirektør Jacob Kjær på et møde netop fremlagt dystre beregninger, der for første gang soleklart beskriver DSBs økonomi:

”Vi var tæt på ”afgrunden”, hedder det i en præsentation. Med andre ord tegnes der en økonomisk analog til SAS af den første egentlige kommercielle ledelse i DSB. Men ligesom i SAS, har DSBs ledelse en plan: Et underskud på 650 mio. kr. sidste år skal vendes til et overskud på 350 mio. kr. om to år, altså en forbedring på én mia. kroner.

I præsentationen om Status & Strategi i DSB, der blev fremlagt på et møde i DSBs lokaler ved Østerport, fremgår det, at DSB i 2006 havde et overskud på én mia. kroner. Havde den tidligere ledelse anført af den fyrede direktør Søren Eriksen og bestyrelsesformand Mogens Granborg fortsat ad samme vej, havde selskabet bevæget sig mod en konkurs, fremgår det af præsentationen.

DSBs ledelsens aktuelle fremskrivninger viser således, at underskuddet i 2014 ville være på hele 800 mio. kr. med en stort set uændret omsætning omkring de 12 mia. kroner.

Med andre ord skulle passagererne og staten i fællesskab finde fortsat flere milliarder for, at DSBs tog fortsatte på skinnerne. I det dystre billede af især 2011 hører det dog med, at DSB tabte et større trecifret milliontab på sit udlandseventyr i Sverige i selskabet DSBFirst. Men fremskrivningerne fokuserer alene på den danske del af DSB:

”Alle tal vedrører den danske forretning”, hedder det. Nu har den nye ledelse ifølge præsentationen taget fat ved at finde arbejdshandskerne frem, og den er nu i gang med den livsnødvendige øvelse at stoppe ”blødningen”, som det bliver kaldt. Det er enten død eller liv. Det sker med et afgørende fokus om at skabe et: ”Sundt DSB”

Prøv Økonomisk Ugebrev i en måned for kun 500,- kr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere