Del : SMS
Berlingske Business

DSBs nye ledelse skrækmaler økonomi

DSB_Ugebrev_Business
DSB målsætning for næste år kræver i store træk blot, at man undgår tidligere tiders katastrofer, skriver Økonomisk Ugebrev. Foto:

Målsætningen for DSBs topledelse om at øge overskuddet med én milliard kroner de næste år ser ud til at blive betydeligt lettere, end ledelsen forleden fortalte Folketingets Trafikudvalg.

Artiklen fortsætter under annoncen

Underskuddet efter skat på 694 mio. kr. sidste år skal efter planen ændres til et overskud på 350 mio. kr. om to år, og det skal ske gennem en målrettet og stringent ledelsesmæssig indsats fra den nye topledelse i DSB.

Som gennemgået i den seneste udgave af Økonomisk Ugebrev har DSBs topledelse i en præsentation for nylig fortalt Trafikudvalget og transportministeren, at: ”Vi var tæt på afgrunden”. Men det er vel at mærke kun, hvis den nye ledelse ikke var trukket i arbejdstøjet. Og hvis DSB når det trecifrede millionoverskud, er der ifølge ledelsen tale om et ”sundt DSB”, som har gjort sig ”fortjent” til en ny årelang kontrakt med staten med en betaling på formentlig mellem 40 – 50 milliarder kroner.

En analyse af 2011-regnskabet viser imidlertid, at der sandsynligvis kan hentes en milliard kroner på bundlinjen alene ved at undgå gentagelse af fortidens unoder, som har udløst store ekstraudgifter i netop 2011. Spørgsmålet er derfor, om det er et specielt ambitiøst mål, da DSBs tal er præget af store engangsposteringer.

Økonomisk Ugebrevs gennemgang af årsregnskabet viser, at der kan hentes én milliard kroner på bundlinjen ved nogle relativt enkle kunstgreb:

For det første er der i underskuddet en hensættelse til togkørsel i Sverige på 300 millioner kroner på en underskudsgivende togkontrakt. For det andet en ekstraordinær nedskrivning på IC4-togene på 345 mio. kroner, og som det tredje værdireguleringer af balanceposter med 165 mio. kr., fremgår det af 2011-regnskabet, hvor man også kan læse at: ”Korrigeret for disse forhold udgør resultat før skat et underskud på 119 mio.” Men intet sted i præsentation er det nævnt, at 2011 var DSBs ”annus horribilis”.

DSB er for det fjedre i færd med at reducere antallet af medarbejdere, men endnu er det overvejende afviklingen af de svenske aktiviteter, som slår igennem. Ved halvåret var der 9.157 ansatte. 793 færre end året før. I halvårsrapporten står, at: ”Udviklingen skyldes primært 604 færre medarbejdere i de svenske aktiviteter som følge af overdragelsen af den svenske del af Øresundstrafikken ...”

For det femte er DSB meget begejstret for konsulenter. Ved siden af de ansattes arbejde brugte DSB i 2010 hele 272 mio. kr. på konsulentarbejde og 185 mio. kr. sidste år. Det svarer til, at der per ansat sidste år er lavet konsulentarbejde for mere end 18.000 kroner.

DSBs hovedbank er Nordea, hvor bestyrelsesformand Peter Schütze tidligere var mangeårig bankdirektør.

Martin Geertsen, Venstre-medlem af Folketingets transportudvalg, siger:

”Det er klart, at vi skal finde ud af, om DSB er i færd med blot er at vende tilbage til tiden før, at projekt på projekt gik galt, så vi får et transparent billede af økonomien, før de store beslutninger skal træffes. Det vil jeg vil bede ministeren hjælpe med til.”

Prøv Økonomisk Ugebrev i en måned for kun 500,- kr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere