Del : SMS
Berlingske Business

DSBs ledelse får svært ved at forringe arbejdsforhold

DSB-forhandling_Business
Det er det sædvanlige teatertorden og et forsøg på at rulle nogle af de goder tilbage, som ledelsen selv har tildelt de ansatte i gode tider, siger forskeren Foto:

Ledelsen i DSB er under pres på mange fronter og får svært ved at komme igennem med markante forringelser af løn- og arbejdsforhold for de ansatte, vurderer en arbejdsmarkedsforsker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Historien om høje lønninger til DSBs togpersonale er en gammel traver, der trækkes frem, når DSB står over for forhandlinger om overenskomster med de togansatte. Det mener arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet.

- Det er det sædvanlige teatertorden og et forsøg på at rulle nogle af de goder tilbage, som ledelsen selv har tildelt de ansatte i gode tider, siger forskeren, der blandt andet henviser til lignende pressehistorier for tre år siden, da eksempelvis BT bragte historier under overskriften »DSB-ansatte forgyldes«.

Ifølge Henning Jørgensen er historierne udtryk for spin, der kan medvirke til at lægge pres på de ansatte om at acceptere forringelser i deres overenskomster.

Alligevel vurderer arbejdsmarkedsforskeren, at det bliver mere end svært for ledelsen at komme igennem med forringelser.

- Det er ingenlunde givet, at DSBs ledelse har styrke og kraft til at kunne rulle de goder, man selv har givet i gode tider, tilbage. Det vil sandsynligvis være marginale reguleringer, man kan komme igennem med, siger Henning Jørgensen.

Han mener ikke, situationen kan sammenlignes med SAS, hvor medarbejderne fik vredet armen rundt på ryggen og blev tvunget til at acceptere væsentlige forringelser af løn- og arbejdsvilkår.

- Det kan slet ikke sammenlignes. SAS stod i en ekstraordinær situation, hvor det handlede om liv og død for SAS, og hvor selveste finansministeren blandede sig og sendte en SMS til lønmodtagerrepræsentanter, siger Henning Jørgensen.

Han mener, at det er utænkeligt, at noget lignende kan ske i en sen nattetime i forhandlinger mellem ledelse og medarbejderrepræsentanter.

- Nej, her skal resultatet jo ud til en urafstemning blandt medarbejderne, som skal stemme ja. Ellers får man konflikt, og en konflikt er det sidste, DSB har brug for lige nu, hvor man er presset på så mange fronter. Ledelsen er i et krydsfelt, hvor de har meget svært ved at manøvrere, og hvor man i yderste konsekvens risikerer at blive sat fra bestillingen af politikerne, siger Henning Jørgensen.

Hos Dansk Jernbaneforbund har man travlt med at tilbagevise påstande om tårnhøje lønninger til togpersonale. Man henviser til, at grundlønnen for en nyuddannet togfører er 24.000 kroner om måneden. Efter 15 års anciennitet stiger den til 32.000 kroner.

- De fleste af vores medlemmer kan slet ikke genkende de tal, der har været fremme i medierne, når de sammenholder det med deres egne lønsedler, siger forbundsformand Henrik Horup.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere