Del : SMS
Berlingske Business

DSB skal slankes med en milliard

pix-dsb
Foto:

DSBs kerneprodukt er slet og ret togdrift. Det næste par år skal fokus være på tre ting: At køre togene effektivt og til tiden, spare en milliard og skabe en resultat- og forbedringsorienteret kultur, siger Jesper Lok efter et halvt år i chefstolen.

Artiklen fortsætter under annoncen

I løbet af det næste par år skal DSB være en milliard kroner slankere, og inden 2012 er omme, vil 40 procent af målet være nået. Det bebuder DSBs administrerende direktør Jesper Lok i et interview med Berlingske Business Magasin. I samme åndedrag fremlægger han yderligere to mål: Togene skal køre mere effektivt, og der skal skabes en resultat- og forbedringsorienteret kultur i organisationen. Jesper Lok har siddet et halvt år på en af landets varmeste lederposter som topchef i DSB. Hertil kom han fra en stilling som administrerende direktør i rederiet Svitzer, der ejes af A.P. Møller - Mærsk.

Ånden fra A.P. Møller Er det en fordel, at du har været i det private erhvervsliv, før du kom til DSB?

"Helt klart, men jeg kan ikke bare tage hele A.P. Møllers værktøjskasse og bruge den på DSB. Det er ikke relevant, og jeg ville heller ikke være opgaven ydmyg, hvis jeg troede det. Men noget af det kan jeg godt bruge."

Hvilket?


"A.P. Møller er præget af en stærk kulturbærende grundfortælling, hvor alle ved, hvad der skal til for, at virksomheden lykkes. Det er noget af det, jeg håber også kommer til at gennemsyre DSB. Den anden er enkelhed i forhold til, hvordan vi løser komplekse opgaver. Og endelig som det tredje en meget konstruktiv personaleledelse. A.P. Møller har som DSB milliarder af værdier bundet i stål. Men bag stålet er der mennesker, og det er dem, der virkelig afgør, hvordan virksomheden fungerer i hverdagen. Derfor skal vi holde fokus på menneskene og gøre det helt klart for hinanden, hvordan det går, og hvad der skal til for, at vi som virksomhed lykkes.”

Tager det ikke tid at forankre de ændringer, du har sat i værk?
 
“Vi har løst de udfordringer, der er her og nu, samtidig med at vi prøver at lægge et stærkt fundament for fremtiden. Det er et langt sejt træk at bygge et sundt fundament. Her kommer vores grundfortælling til at spille en stor rolle for, hvor vi skal være med til at skabe sammenhold og pålidelighed i dansk kollektiv trafik.”
 
Læs hele interviewet med DSB-chef Jesper Lok i Berlingske Business Magasin torsdag 1. november 2012.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere