Del : SMS
Berlingske Business

DSB sender IC4-togene til afgørende eksamen

IC4 toge
Undersøgelsen skal foretages for at få belyst, om det er realistisk og økonomisk forsvarligt at få togene ud at køre med en tilstrækkelig høj driftsstabilitet. Sidste år i oktober blev leverancerne af de i alt 105 togsæt afsluttet efter otte års forsinkelse. Foto:

De italiensk producerede skandaleramte IC4 og IC2-tog får nu en allersidste chance. Ellers bliver de skrottet af DSB.

Artiklen fortsætter under annoncen
DSB, der har investeret omkring fem milliarder kr. i IC4- og IC-togene fra italienske AnsaldoBreda, har besluttet at lave endnu en undersøgelse af skandaletogene.

”IC4/2 kommer nu til afsluttende eksamen, så vi kan få afklaret, hvad de kan, og hvad de ikke kan. Sideløbende arbejder vi på en plan for, hvad der skal ske, såfremt IC4 ikke består sin eksamen. Der står jo ikke just tog parat til levering rundt omkring i Europa," siger direktør for DSB Vedligehold, Steen Schougaard Christensen fra DSB.

Undersøgelsen skal foretages for at få belyst, om det er realistisk og økonomisk forsvarligt at få togene ud at køre med en tilstrækkelig høj driftsstabilitet. Sidste år i oktober blev leverancerne af de i alt 105 togsæt afsluttet efter otte års forsinkelse.

Senest har der været problemer med dårlig kommunikation mellem koblede togsæt føjet sig til den lange liste af fejl.

”Man bør i den situation vurdere, om fortsatte investeringer i IC4/2 er tiden og pengene værd. For selvom vores medarbejdere de seneste par år har haft god fremdrift med at rette op på kvaliteten af togene, så udestår der meget arbejde. Og der er næppe nogen tvivl om, at nye udfordringer vil komme til i takt med, at flere af togene kommer ud at køre," fastslår direktør for Steen Schougaard Christensen.

Han siger, at med Togfonden ændres forudsætningerne for arbejdet med at bringe IC4 op på et niveau, hvor de kan indsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt var planlagt.

"Med Togfonden kommer den danske jernbane endelig på niveau med resten af Europa, så vi fremover kan køre el-tog. Det betyder også, at IC4/2-togene ikke kommer til at køre lige så længe, som perspektivet var tidligere. Vi får med andre ord mindre gevinst af at løse de mange udfordringer med IC4/2,” siger Steen Schougaard Christensen.

DSB ønsker at få uafhængige eksperter til at belyse, om det stadig vil være økonomisk og risikomæssigt rigtigt at fortsætte hele eller dele af arbejdet med at bringe IC4/IC2 op på et niveau, hvor de kan indsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere